1967 - 1968

Inhoud

1967, Toerisme

De International Union of Official Travel Organisations (thans NWTO) meldt dat in 1966 119,98 miljoen toeristen wereldwijd 13,34 miljard $ uitgaven.

1968, Holiday Club

Stichting van Holiday Club, een goedkopere Club Med. De oorsprong is terug te voeren tot de vakantiedorpen op Mallorca, geïnspireerd door Bob De Meutter. Eigenaars waren achter-eenvolgens: Cogetour, Danette (Sarma), Tourney (Solvay) en Sir Fred Pontin (1906-2000).

1968, Transair

Bob De Meutter (Airtour/De Zwaluwen) sticht Itétour (later Transair). In 1972 treedt Sabena als meerderheidsaandeelhouder toe. Het bedrijf wordt opengesteld voor alle reisbureaus maar de beslissingsmacht blijft bij Sabena en de Airtour-kliek. Transair behoort later tot de vijf belangrijkste touroperators van ons land maar wordt binnen de samenwerking Sabena/Air France toe-vertrouwd aan Jettours en door deze laatste om zeep geholpen. Onder de Fransman, Réné Vandewalle, ging het in 1997 failliet.

1968, 13 maart, Sabena

Voorzitter Gilbert Périer overlijdt. Over zijn opvolger ontstaan discussies. Paul Vanden Boeynants (1919-2001) wordt door de socialisten afgeschoten. Uiteindelijk wordt het de ex-premier Prof. Dr. baron Jean van Houtte (CVP, 1907-1991).

1968, september, Onderwijs

Het Hoger Technisch Instituut (thans VIVES) start een afdeling hoger onderwijs toerisme. Raf Duchausoit (1921-2009), de charismatische directeur van de Brugse dienst voor toerisme en de puntige Jozef Lowyck worden de voornaamste docenten. Eerste studenten zijn o.a. Jean-Pierre Drubbel (later directeur van de dienst van toerisme van Brugge), Patrick Meurens (later directeur van Westtoerisme) en Jean-Pierre Vanneste (mijn eerste stagiair en later medewerker).

1968, oktober, Van Eeckhout

Ik start in de Steenstraat te Brugge, in samenwerking met Yvan De Sutter mijn eigen reisbureau. Het bedrijf bestaat nog onder de naam Belfort Reizen/Adviesbureau Van Eeckhout. Op de locatie in de Steenstraat was tot 30 juni 2008 een reisbureau actief, voor het laatst Paradiso Tours.  

Yvan De Sutter

Yvan De Sutter is geboren in Balegem op 8 november 1937 als zoon van een spoorwegman. Na zijn middelbare studies in het Sint Pauluscollege in Gent wordt hij ambtenaar op het ministerie van onderwijs maar begint in 1963 in bijberoep een reisbureau.

yvan de sutter

In 1964 treedt Yvan De Sutter samen met John Dumortier (1) in dienst bij Sunair dat hij reeds in 1965 verlaat om zich fulltime aan zijn eigen reisbureau te wijden. Ondertussen is hij één van de eersten die aan de toenmalige Ceria (thans Erasmus Hogeschool) een diploma van gegradueerde in toerisme behaalt.

Yvan heeft zijn ganse professioneel leven, initiatieven genomen waarvan men nu zegt dat alle reisbureaus ze zouden moeten ontwikkelen om te overleven. Ondermeer: het streven naar vakmanschap, gevoel voor service, een zo volledig mogelijk aanbod, een niche-touroperator-activiteit en samenwerking met collega’s.

Met zijn onmiskenbare charme, die hij ook buiten het puur professionele tot genoegen van zichzelf en anderen met overgave ontwikkelt, slaagt hij er steeds opnieuw in grote dossiers in de wacht te slepen. Zo is hij de eerste die, voor rekening van de VOCO-organisatie (sneeuwklassen) charters inlegt op Salzburg en is hij de pionier voor reizen naar Zuid-Afrika onder de merknaam Mundirama.

Hij is, samen met mij, stichter van één van de eerste reisbureau-franchiseketens (Europareizen) en met Guido Gielens en Willy Vlamynck van het eerste echte samen-werkingsverband voor reisagenten: United Travel Organizors (UTO). Jammer voor hem en voor eenieder die er aan deel-nam, zijn deze initiatieven te gevolge van naijver tussen de partners, ter ziele gegaan.

Tenslotte is Yvan De Sutter één van de vijf stichters van de VVR, waar hij van 1975 tot 1978 de functie van algemeen secretaris uitoefent. Ingevolge een misverstand, verlaat hij van 1980 tot 1998 de beroepsvereniging. De dag dat hij terugkeert naar de schaapstal van de VVR  is één van de gelukkigste van mijn leven. Yvan was een monument van de tweede generatie reis-agenten van na de tweede wereldoorlog. Een generatie die nog in staat was fortuin te maken als reisbemiddelaar en kleine reisorganisator.

Hij is ook één van de eerste reis-agenten die openlijk uitkwam voor zijn Vlaamse overtuiging. Ondanks zijn sympathiek imago was Yvan een keihard zakenman die de slogan Eigen volk eerst, vooral op zichzelf toepaste, wat men hem in feite niet kwalijk kan nemen. Dit is nu eenmaal de opdracht van de ondernemer.

Ik, en vele collega’s, hebben met Yvan onvergetelijke dagen, en vooral nachten, meegemaakt. Hij was onvermoeibaar en leek immuun voor grote hoeveelheden drank, alleen werd zijn grijns dan steeds maar breder. Wij hebben uren gediscussieerd op alle mogelijke plaatsen ter wereld: in vliegtuigen en luchthavens, op schepen, stranden en bergen; in hotelkamers, lobby’s, restaurants, bars, nachtclubs, massagesalons en vele andere plaatsen. Yvan hield maar niet op, tot hij zijn gelijk kreeg of zijn tegen-speler hem uit hopeloze vermoeidheid gelijk gaf.

Een minuut later had hij echter een nieuw onderwerp gevonden om er een boom over op te zetten …

In 2003 werd Yvan getroffen door een hersenbloeding waar van hij nooit is hersteld. De duiveltjes die hem zijn leven lang over weidse jachtvelden hadden gejaagd, sliepen langzaam in en hij keek een beetje droevig maar toch tevreden naar zijn dochter, Kathleen, die zijn werk verder zet.

Zowel zijn eerste echtgenote Denise, als zijn tweede, Fany, was hij oprecht dankbaar voor de eindeloze zorgen die zij hem verstrekten. Beide stonden zij hem in deze moeilijke dagen op een bewonderenswaardige wijze bij. Op 14 mei 2006 verliet Yvan ons voor altijd

1968, 1 december, TUI

Door het samengaan van de Duitse touroperators Touropa (München), Scharnov (Hannover), Hummel en Dr. Tiggis ontstaat de grootste groep van Europa: Turistic Union International (TUI). De zetel wordt gevestigd in Hannover.

Voetnoten

  1. John Dumortier begon zijn carrière als directeur van een luchtvaart- maatschappij in Belgisch Congo (Seven Seas), werd later directeur van Suncomfort en nog later van de luchtvaartmaatschappij Pomair.