2002
Inhoud
2002, Toerisme
Volgens de World Tourism Organisation (WTO) gaven in 2001 686,7 miljoen toeristen wereldwijd 469,9 miljard $ uit. Tevens was 2001 het enige jaar sedert de samenstellen van deze statitiseken, dat het wereldtoerisme achteruitging.
2002, Belgische IATA-reisbureaus
In 2001 waren de 10 grootste IATA-reisbureaus (bruto omzet in miljoenen euro tussen haakjes, de met * aangeuide bedrijven bestaan niet meer zelfstandig):
Carlson Wagonlits (211,294)
American Express (187,584)
TUI (187,099) – *World Travel BTI (44,866)
*VIP Travel (37,573)
*Ticket BBL Travel (28,695)
Connections (26,956)
*Weinberg/HRG (26,843)
*Sun Reizen/Skyways (20,067)
*CIT (17,927).
2002, januari, VG Airlines
Freddy Van Gaever (1938-2017) kondigt aan dat hij een nieuwe luchtvaartmaatschappij onder de naam, VG Airlines, zal oprichten. In feite lagen de plannen hiervoor al lang klaar. Inderdaad op 30 december 1997 had de familie Van Gaever hiervoor de nv Van Gaever & Co opgericht met een kapitaal van 125.000 €, dat op 31 januari 2002 werd verhoogd naar 1,22 miljoen €.
Van Gaever slaagde er echter, mede door zijn onbehouwen optreden en zijn (terechte) kritiek op de politiek en het Bestuur van de Luchtvaart, niet in om snel een vlieglicentie te verkrijgen en was verplicht een partner ter hulp te roepen. Hij vond die in de persoon van Tony Gram (°Breda 1942), die op 4 mei 2002 ingevolge een kapitaalsverhoging tot 2,5 miljoen € de controle overnam en de naam wijzigde in Delsey Airlines. Op 8 augustus 2002 volgde nog een kapitaalsverhoging met 1 miljoen € maar op 6 november 2002 werden de boeken neergelegd (zie verder onder 23.05.2002 en 06.11.2002).
2002, januari, Brussels Airlines
Etienne de Nil (°1948) wordt commercieel directeur van Brussels Airlines. Als “Sabenien” met meer dan 30 jaar dienst werd hij een dinosaurus genoemd.
Hij ziet er dan ook wel een beetje uit als een “ouwe Belg” maar hij is gedreven, sluw en gelooft onvoorwaardelijk in zichzelf en zijn bedrijf.
2002, 11 januari, Thomas Cook Airlines
Thomas Cook en haar dochtermaatschappij Holidayland richten Thomas Cook Airlines op. Dit kadert in de politiek van de grote touroperators om verticale integratie na te streven en zo alle apsecten van hun product te controleren. Tot 2013 zijn het de CEO’s van Thomas Cook Belgium die er de dienst uitmaken: Wim De Smet tot 2007, Ulrik Vercruysse tot 2012 en Gerd De Calwue tot 2013, daarna zijn het meestal Duitsers en wordt de zetel verplaatrst van Gent naar Diegem. Nadat Thomas Cook heeft bekend gemaakt dat zij haar luchtvaartactiviteiten zal overdragen aan Brussels Airlines verschijnt in september 2017 de Chinese familie Meng, die ook al VLM Airlines heeft overgenomen en eigenaar is van de luchthaven van Maribor in Slovenië, op het toneel in de persoon van Lingkung Meng (°1991) die samen met de beruchte Nederlander Harrn Prins (ex Dutchbird) op 31 oktober 2017 wordt benoemd tot bestuurder.
Prins verdwijnt echter, na een slaande ruzie met de Chinese investeerders, op 13 december 2017 en wordt vervangen door Christian Heinzman (1953-2018), die echter wegens ziekte nooit zijn mandaat zal opnemen en Karl Rickard, wonende in Luxemburg en Pieter Matteeusens uit Brasschaat.
Uit een hallucinant artikel in De Tijd van 24 november 2018 blijkt dat de activiteiten van het vroegere Thomas Cook Airlines en het vroegere VLM Airlines hopeloos en in feite frauduleus vermengd werden. Dit alles leidde tot het faillissement op 18 december 2018.
2002, 14 januari, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
(6007) *Active Golf Travel nv, Gent (2004: Brussel, 2007: Vorst), werd opgericht op 4 maart 2000 door Freddy Denys, Johan Dirickx en Luc Daels (D&D Travel) met een kapitaal van 125.000 €. Op 1 oktober 2001 werd het kapitaal met 25.000 € verhoogd door de nv Zenith International uit Asse die Robert Debacker (°1955, ex CIB Incentives) voordroeg als ged. Bestuurder. Hij bleef dit tot december 2011.
Op 13 januari 2004 werd de vennootschap overgenomen door Marc Orphanides (bestuurder tot 2015) en Olivier Kinable (°1962). Het betreft hier één der weinige echte specialisten in golfreizen.
1091) *Lebo, Brecht, was oorspronkelijk een vervoerbedrijf dat begin de jaren tachtig als pvba werd opgericht onder de naam Goorend Taxi en Transport (KBO nr. 0426801582) en dat in 1993 zijn rechtsvorm en naam wijzigde in Lebo nv onder impuls van Ronny Leroy (°Berchem 1946). Deze Leroy exploiteerde sedert 1983 het reisbureau Setra (zie 00.05.1985) en droeg in 2002 het handelsfonds van deze laatste over aan Lebo. In maart 2005 werd Lebo gesplitst en nam een nieuwe vennootschap met dezelfde naam (KBO nr. 872480455) het reisbureauhandelsfonds over. In maart 2010 werd de vergunning ingeleverd en op 22 december 2015 werd de vennootschap in vereffening gesteld.
2002, 15 januari, Brussels Airlines
De SN-Airholding neemt alle aandelen van DAT over voor één euro. Het (sarcastisch) bod van Freddy Van Gaever van twee euro wordt niet in aanmerking genomen. Over SN Airholding kunnen wij het volgende melden:
De vennootschap ontstond op 5 december 2001 door naamswijziging van de nv Eugène Fontaine-Bureau d’Etudes. Het betrof een slapende vennootschap, gesticht in 1988. Op 27 december 2001 werd het kapitaal verhoogd door (aantal aandelen tussen haakjes):
Ackermans & Vanharen nv (40),
Cobepa nv (40),
Dexia nv (600),
Electrabel nv (720),
Entarco nv (40),
Entreprise & Chemin de Fer en Chine nv,
(28), Finpro nv (12),
Fabricom nv (140),
Fortis nv (400),
KBC nv (600),
Kridelka nv (33),
Off Road sprl (Victor Hasson, 25),
P&V cv (100),
Société Régionale d’Investissement de Bruxelles nv (180),
Tractebel nv (140),
UCB nv(100),
Umicore nv (40),
Winterthur nv (80).
Tot bestuurders werden aangesteld:
BBL nv, Jean-Marie Moreels, Emmanuel Van Innis, Michel Van Pee, Francis Van Steenwinckel, Société Régionale d’Investissement de Wallonie, Société Régionale d’Investissement de Bruxelles, Dexia, BIAC, en Rob Kuijpers.
Op 11 januari 2002, kwamen volgende aandeelhouders er bij:
BIAC nv (500),
Compagnie immobilière de Belgique sa (40),
Compagnie de Promotion sa (40),
Kridelka sa (7),
Egemin nv (40),
Total Fina Elf Belgium nv (40).
Tenslotte werden op 22 januari 2002 nog opgenomen:
Persgroep nv, Groupe Bruxelles Lambert sa, Rossel sa, Solvay sa, SPE sa, Société Régionale d’Investissement Wallone sa
Op 4 januari 2002 nam de raad van bestuur van DAT nv ontslag. Als nieuwe voorzitter en ged. bestuurder werd Robert Kuijpers benoemd. Als nieuwe bestuurders werden Etienne Davignon, Johan Vanneste (1) en de SN Airholding n.v. aangesteld. Op 15 februari 2002 werd het kapitaal verminderd tot 0 € door aanzuivering van verliezen waarna het weer werd gebracht op 230 miljoen € o.a. door inbreng van schuldvorderingen door Sabena Interservice Center en SN Airholding.
Op 10 juni 2002 werd de raad van bestuur van SN Air Holding, de controleerde vennootschap van SN Brussels Airlines als volgt samengesteld: Emmanuel van Innis, Michel van Pee (Fortis), Jean-Marie Moreels, Theo Peeters (°Maaseik 1937, KBC), Nicolas Saverys (°1958, CMB) en verder vertegenwoordigers van het Brussels en Waals Gewest, BIAC, GBL, Solvay, Unicore, Winterthur en SPE,. Etienne Davignon werd voorzitter.
Uiteindelijk zag de raad van bestuur van Brussels Airlines er als volgt uit:
Scott Alcott was expert informatietechnologie bij Belgacom, en voorzitter van Belgacom Skynet.
Joseph Asselbergh, (°Antwerpen 1940, lic. handels en financiële wet.), werd, na een korte carrière als lesgever, bankier (1966) bij het Gemeentekrediet/Dexia waar hij het tot lid van het directiecomité bracht. Duidelijk de waakhond van de banksector.
Peter Davies (Brit, °1950), ged. beheerder en dienstdoend commercieel directeur van SN Brussels Airlines, werkte sedert 1990 bij DHL en voordien ook bij andere koeriersbedrijven. Door een korte passage bij het Australische Qantas had hij wel degelijk ervaring in het personenvervoer.
Burggraaf (sedert 2017 graaf) Etienne Davignon (°Boedapest 1932, dr. jur.), één der machtigste maar ook discreetste mannen van dit land. Een intimus liet zich ooit over hem ontvallen, Etienne eet met iedereen maar slaapt met niemand. Hij was diplomaat, kabinetschef van minister Spaak, Europees commissaris en vooral bestuurder van grote bedrijven.
Georges Jacobs (°Brussel 1940, dr. juris, lic. economische wet.). Na een carrière in de bankwereld (KBC en IMF) werd hij de onbetwiste en succesrijke topman van UCB.
Robert. Kuijpers (Nederlander), voorzitter van de raad van bestuur van SN Brussels Airlines was sedert 1988 topman van DHL
Michel Meyfroidt (°1952, civ. ir.), was naast bestuurder ook financieel en administratief directeur van Brussels Airlines, kwam van de verzekeringswereld (Royal Belge) en de bankwereld (Fortis).
Jean-Marie Moreels (°1950) directeur van het juridisch departement van de Fortis-groep., later procureur-generaal.
Emmanuel van Innis (°Etterbeek 1947, dr. juris), was zijn ganse carrière in de energiesector en was toen de echte baas van Tractebel.
Luc Vuylsteke, voorzitter van de Société Wallonne des Aéroports, de holding van de Waalse overheid die de belangen in de luchthavens van Charleroi en Luik beheert. Vuylsteke was kabinetschef van PRL Minister Serge Kubla en dus politiek benoemd.
(1) Johan Vanneste (°1960) is luchtvaartingenieur en startte zijn carrière als journalist. Van 1996 tot 2000 was hij CEO van Air Belgium en werkte vervolgens tot 2003 voor Delta/Bussels Airlines. Van 2003 tot 2011 maakte hij VLM tot een succes maar verliet op tijd het zinkende schip om operationeel directot van TNT Airways te worden. Vanaf 2014 zoekt hij rustiger oordne op als directeur van del uchthaven van Luik en sinds mei 2018 van Keulen-Bonn.
2002, 21 januari, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
(2411) Antra bvba, Antwerpen werd gesticht op 13 december 2001 door Rudolf Bruyneel (°Antwerpen 1952, ex Interticket 1997-2001) en zijn echtgenote Frieda Smits (°Merksem 1949). Op 22 maart 2006 werd de vennootschap failliet verklaard.
(5279) (*) Donair Travel, Staden, is de eenmanszaak van Anja Vandekerckhove (°1969, bachelor toerisme) die het handelsfonds van een andere eenmanszaak met dezelfde naam had overgenomen waar zij sedert 1990 werkzaam was geweest (zie 01.06.1993). Anja nam om onverklaarbare redenen ontslag bij de VVR, ondanks het feit dat haar partner er bestuurder is.
(2415) Hylian bvba, Hoeselt, (2005 Huize Palllieter, Borgloon) werd gesticht op 2 februari 2001 door Hilde Gommers (°Tongeren 1964), Anny Steegmans (°Hasselt 1942) en Lilie Jans (°Werm 1942).
In januari 2012 werd Geert Gaens (°Hasselt 1967, Alk Reizen) zaakvoerder, in 2004 Jan Callens en in 2007 Marcella Fagard. Op 29 oktober 2012 werd de vennootschap failliet verklaard. Er waren bindingen met Alk Reizen maar die waren niet echt duidelijk.
(2413) *MG Travel Office bvba, Wondelgem (2015: Evergem) was oorspronkelijk de eenmanszaak van Guido Herveld die op 3 november 2004 werd omgevormd tot een bvba met Severine en Ilse Willems als stichters.
(3587) Zuum Cars bvba, Sint Pieters Leeuw, werd gesticht in mei 1993 door de familie Van Meulder en vroeg in 2002 een C-vergunning aan die in 2006 opnieuw werd ingeleverd. Men was vooral actief als vervoerder en rond 2005 werd Alexander Dochy, een Brusselse autobusondernemer eigenaar. Men is nog steeds actief als autocarbedrijf.
2002, 27 januari, Purperen Kemel
De Purperen Kemel, een VVR Award voor de grootste blunder van het jaar, wordt toegekend aan Dirk Michiels (°1950), adjunct-kabinetschef van minister van toerisme Landuyt, officieel wegens zijn ontoereikend toerisme beleid maar in feite om zijn pogingen om de VVR buiten het (politieke) spel te zetten.
2002, 1 februari, Travelcoop
Guy Buelens (°1954; ex VTB;, ex BBL Travel, ex Bosphorus) wordt directeur van Travelcoop. Zijn ambitie om Travelcoop tot het grootste samenwerkingsverband van de Benelux uit te bouwen, blijkt te hoog gegrepen.
2002, 18 februari, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
(2419) Axis Travel bvba, Kortenberg/Erps-Kwerps, werd gesticht op 13 december 2001 door Marc Adriaenssens (°Vilvoorde 1954, ex Go Travel 1992-2000) en Hubert Abrame (°Ukkel 1954), twee oudgedienden van het beruchte TC Travel. Het startkapitaal bedroeg 18.600 € dat in februari 2002 werd verhoogd tot 25.000 €. In 2004 werd de vennootschap overgedragen aan Tamara Van Perre (°1979, ex Go Travel 1997-2000, in dienst sedert 2002 en bestuurder tot 2015) en Peter De Gauw (bestuurder tot 2013). In 2015 trad Iris Van Geel (°Diest 1976) aan.
6017) Autocars Casy bvba, Sint Pieters Leeuw, werd opgericht op 11 maart 1997 door Marie-Therese Dewin-Paternot onder de naam Casy Travel. Zij werd in september 1998 als zaakvoerder vervangen door haar echtgenoot Gustaaf Dewin. Op 6 december 2000 werd de naam gewijzigd in Autocars Casy. Korte tijd waren ook Luc Dewin (september 2002-januari 2003) en Walter Deproost (°1946, ex Reizen Lauwers 11989-1994, ex Autocars Van de Voorde 1994-1997, januari 2004-oktober 2005) zaakvoerder. Deze laatste nam vanaf februari 2002 ook het dagelijks bestuur waar. Op 9 september 2008 werd het faillissement uitgesproken.
6009) (*) HVM Consulting bvba, Keerbergen (2018: Leuven) werd in oktober 1991 opgericht in Mortsel en verhuisde in 1994 naar Wilrijk en vervolgens in 1999 naar Keerbergen. Bij de vergunningsaanvraag waren Hans Vanmaele (°1959, zelfstandig medewerker (?) bij Odysseus 1991-2002) en Ferraria Manuelo, aandeelhouders. De beroepsbekwaamheid van Vanmaele werd echter toen niet aanvaard en dan werd maar Hilde De Wit (°1959, ex Odysseus 1980-2001) aangesteld. In 2007 nam Vanmaele het dagelijks bestuur over.
2002, 26 februari, BTO
Jan Van Steen van Ticket BBL Travel (°Sint Niklaas 1961) volgt Jean Pierre Ooms op als voorzitter.
2002, 26 februari, Raad van bestuur VVR
De raad van bestuur keurt volgende resoluteis goed:
De raad van bestuur van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus, de belangrijkste beroepsvereniging in de reisbureausector in dit land, in vergadering bijeengekomen op 26 februari 2002 te Waasmunster heeft volgende resoluties aangenomen.
VG Airlines
De Vereniging van Vlaamse Reisbureaus doet een dringende oproep aan de overheid en aan de bevoegde administratie van het Bestuur der Luchtvaart om het initiatief van VG Airlines ten minste op dezelfde wijze te benaderen als alle andere soortelijke initiatieven in de luchtvaart zoals bijv. SN Brussels Airlines. De inspanningen van de heer Van Gaever om een Belgisch-Vlaamse luchtvaartmaatschappij de leemte te laten opvullen op de trans-Atlantische routes verdient alle lof en steun en kan alleen maar de werkgelegenheid in de luchtvaartsector bevorderen.
Wij wijzen er op dat de heer Van Gaever, in tegenstelling tot andere initiatiefnemers in de Belgische luchtvaartsector, nog nooit betrokken was in een faillissement en als zakenman een smetteloze reputatie geniet.
Verkoopweigering door touroperators
Wij stellen vast dat (grote) touroperators meer en meer misbruik maken van hun machtspositie door, bij geschillen met reisbemiddelaars, onmiddellijk en zonder enige kennisgeving of ingebrekestelling de reservaties te blokkeren wat neerkomt op verkoopweigering.
De raad van beheer van de VVR heeft beslist volgende procedure op te leggen, desnoods via gerechtelijke weg.
Wanneer een touroperator aanleiding ziet tot tijdelijke verkoopweigering door middel van het blokkeren van reservaties dient hij (de touroperator) zich als volgt te gedragen :
– De betrokken reisbemiddelaar moet voorafgaandelijk, aangetekend én gemotiveerd in gebreke worden gesteld
– De betrokken reisbemiddelaar moet 15 dagen de tijd krijgen om zich in regel te stellen
– Het blokkeren van boekingscodes mag nooit worden gebruikt als drukkingsmiddel in geschillen.
Geert Staelens, bestuurder VVR en lid van het Technisch Comité geeft zijn indrukken van bedoeld comité. Hij stelt:
De beslissingen die door het TC worden genomen zijn op het randje van het absurde. Zo kreeg iemand die reeds tweemaal werd veroordeeld (zelfs tot het betalen van een dwangsom) en daarover flagrant liegt t.o.v. het TC zonder noemenswaardige problemen opnieuw een vergunning. Gezien de laattijdigheid van het doorsturen van de dossiers kan ik nooit volledig gedocumenteerd zijn. De beslissingen zijn in die mate absurd dat wanneer het standpunt van de VVR gekend is men het tegenovergestelde standpunt aanneemt.
Volgende nieuwe leden worden aanvaard:
5993) 2B Eventives, Everberg
(5963) Bosphorus, Zaventem
(6001) Brughia, Brugge
(5279) Donair, Staden
(6009) HVM Consulting, Keerbergen
(1091) Lebo, Brecht
(5997) Gallia, Diest
(2413) MG Travel Office, Evergem
(6003) Travel ’n Style, Antwerpen
(1917) Van Elsen Reizen, Mol.
2002, maart, Toerisme voor allen
Minister voor toerisme, Renaat Landuyt lanceert het project Toerisme voor allen en vertrouwt dit toe aan Toerisme Vlaanderen, die Tine op de Beeck, aanstelt tot coordinator. Het is de bedoeling dat minder begoeden in de gelegenheid worden gesteld om vakantie te nemen. Iedereen denkt dat deze vakanties vooral in het binnenland zullen plaatsviden, maar in de jaren die volgen ontmoeten wij ook op buitenlandse beurzen tal van figuren die dit project ook verderaf willen ontwikkelen, minstens onderzoeken, maar dan liefst in hotels waar hun doelgroep niet zullen verblijven.
2002, maart, Liberty groep
De Liberty groep van Lofti Belhassine (°1947) brengt al zijn activiteiten samen in Vorst en verkondigt het inzicht om de derde of vierde grote speler op de Belgische markt te worden.
Het gaat om de samengevoegde touroperators:
Hansa/Escape,
Explotra,
Ecu,
Dartour en de TV-producent/zender.
Liberty. Patrick Crépin wordt algemeen directeur leisure, Jean Pierre Vercruyse commercieel directeur.
De afdelingshoofden:
Luc Van de Woestyne (°1939, Azië),
Bart de Bruyn (1971-2015, ex Ecu, vervoer),
Veronique Helu (ex Voyages Fontaine, callcenter),
Bady Charada (Tunesië),
Paul Loose (°1951, Europa),
Pierre-Yves Decillers (boekhouding) en Magdi de Wijngaart (back-office).
Iedereen gaat er zijn eigen weg en behalve zijn medewerkers, elk op hun beurt, uitschelden is de leiding van Lodfi onbestaand. Het einde is dan ook voorspelbaar.
2002, maart, VVR noodnummer
De VVR voert een noodnumemr in waar alle VVR-leden 7 dagen per week en 24 uur per dag geacht worden voor hun klanten bereikbaar te zijn. Door gebrek aan medewerking van de leden sterft dit project, ondanks grote inzet van toenmalig algemeen secretaris, Johan de Meester, enkele jaren later een stille dood. Het was de bedoeling dat op deze wijze de (grote) touroperator niet hoefden te beschikken over de telefoonnummers van de klanten.
2002, 4 maart, Technisch Comité
Acht van de vijftien leden van het TC geven een voorlopig advies over een wijziging van de wetgeving betreffende het statuut van de reisbureaus dat door minister Landuyt werd ingediend. De afgevaardigden van de VVR verwittigen dat dit advies nutteloos zal zijn aangezien deze wijziging onwettelijk is.
Zij worden, ook door de ambtenaren van Toerisme Vlaanderen, hiervoor uitgelachen. Later zal uit een arrest van de Raad van State blijken dat de VVR nog maar eens gelijk had.
Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunnningen
(6013) *ADC Projects bvba, Antwerpen, werd gestict op 29 januair 2002 door Ann De Ceulenaer (°1966, ex American Express 1988-1989, ex Jumbo Reizen 1989-1991 en 1992-1997, ex VTB 1991-1992, ex Ecu Travel 1997-2001), Sven De Beuckelaer en de Luxemburgse holding Acquamundo. De activiteiten wordne in 2019 stopgezet.
(6131) *Kara Travel bvba, Beringen, werd gesticht op 11 maart 2002 door Ziya (°Yahyati 1945, ex Umay Travel 1998-2001) en Okray Kara (°Yahyati °1969, ex Bosphorus 1992-1997, ex Orion) met een kapitaal van 35.000 €. Na een aanvankelijk succes werd de vergunning ingetrokken in oktober 2010. Het faillissement volgde op 29 december 2011.
(6015) *Service Reizen Bart bvba, Waregem, werd gesticht op 3 januair 2002 door Bart Cnunne (°Kortrijk 1966, ex Suntrips 1994-2002) met een startkapitaal van 29.750 €. Na een smetteloos parcous werden de reisbureau-activiteiten in april 2018 vrijwillig stopgezet.
Het ontslag van Jef Desramault (1951-2018) wordt door Toerisme Vlaanderen (eindelijk) genoteerd, voornamelijk omdat men nu gemakkelijker het qourum voor de vergaderingen denkt te bereiken.
Acht van de thans 14 leden van het TC geven een ongunstig advies betreffende het ontwerp van samenwerkingsakkoord tussen de Gewesten en de Gemeenschappen dat moet leiden tot een nieuw statuut van de reisbureaus. Origineel is dit advies niet want het neemt letterlijk een gelijksoortig advies van de Vlaamse Raad voor toerisme over.
2002, 25 april, Raad van bestuur en Algemene Vergadering VVR
De raad van bestuur beslist dat de VVR lid wordt van het OVV (Overlegcentrum voor Vlaamse Verenigingen).
De VVR sluit ook aan bij de Meditheek, een commerciële organisatie die duizenden artikels verzamelt (zowel nationaal als internationaal) in verband met talloze onderworpen. De VVR onderschirjft het item “reizen en toerisme”. Ondnaks de geringe bijdrage voor de leden zijn er te weinig aansluitingen. Dit uitstekend initiatief bloedt dan ook op termijn dood.
De raad van bestuur aanvaardt als lid:
De Algemene Vergadering verkiest Walter Capiau, John Van Wulpen en Alain Varenne tot nieuwe bestuurders.
Walter Capiau
Walter werd geboren in Schendelbeke, nabij Geraardsbergen op 25 oktober 1937 als vijfde zoon in een rij van zeven kinderen van een (hoofd)onderwijzer. Eén van zijn broers, Hugo (+), was arts en burgemeester van Massemen, twee andere doctor in de rechten, waaronder Dirk die zijn ganse carrière voor Sabena in het buitenland werkte.
Walter deed Grieks-Latijnse in het Sint Lievenscollege in Gent en vervulde in afwachting van een definitieve toekomstkeuze, zijn legerdienst als reserve-officier bij de luchtmacht. Hij hield er een fascinatie voor alles wat vliegt aan over, inclusief een eigen vliegbrevet.
Na zijn legerdienst meende Walter het licht gezien te hebben en hij trad in het Bisschoppelijke Seminarie, waar hij naast het gewone programma, ook Germaanse filologie studeerde. Maar het celibaat beviel hem niet echt en na drie jaar achtte hij het voor bekeken. Walter haalde nog snel een diploma in de godsdienstwetenschappen en werd de volgende tien jaar (1965-1975) godsdienstleraar.
Ondertussen bouwde hij parallel een carrière op bij de radio, waar hij Capriolen presenteerde, waarvoor hij in 1972 de radio Oscar kreeg. Later maakte hij de overstap naar de televisie wat hem megakijkcijfers bij Tienerklanken, Magesien, Binnen en buiten en Hoger Lager opleverde. In 1989 volgde hij Guido de Praeter (1946-2006, de producer van Hoger Lager) naar VTM en kreeg meteen het programma Rad van Fortuin toegewezen.
Eerder toevallig belandde Walter in de reiswereld wanneer hij in 1975, na een examen, waar hij als eerste van 40 kandidaten uitkwam, directeur werd van Promotie Toerisme Oostende (PTO). Hij leerde er onder meer Rudolf Vanmoerkerke (+), toenmalig voorzitter, kennen. Maar de kleurloze bureaucratie, de ambtenarij en het politiek gekonkel beviel hem allerminst en wanneer de drukker van de brochures van PTO (André Delrue), tevens franchisenemer van Europareizen in Oostende, hem voorstelde de Europareizen Groep te vervoegen werd hij met groot enthousiasme directeur van het Europareizen kantoor in Gent. Ik was toen zelf één van de partners in de groep en leerde hem in die hoedanigheid kennen.
Vanaf 1982 hield hij zich bijna full time bezig met zijn media carrière en ging hiervoor een samenwerking aan met Karl Putteman en zijn echtgenote Aurore Dobbelaere in het kader van het productiehuis Capiau Projects en sedert 1996 ook het reisbureau Capiau Projects Travel. Van 2002 tot 2006 was hij bestuurder van de VVR en bij zijn afscheid werd hij aangesteld tot erebestuurder. Sedert 2004 trok hij zich geleidelijk uit het actieve zakenleven terug maar was nog prominent aanwezig in de Capiau Reisclub.
Walter had twee kinderen: Nathalie (°1969), actief bij het Filmfonds en Tom (°1973), master in Art Design.
Walter had het imago van een lolbroek en wij hebben samen hilarische momenten in binnen- en buitenland meegemaakt, maar nooit was hij plat of kwetsend.
Voor mij was Walter de grappigste mens die ik ooit heb ontmoet. Maar de echte Walter Capiau was een bezadigd, wijs, tactvol, gevoelig, belezen, cultureel hoogstaand en uitermate goed mens en daarenboven een overtuigd Vlaming.
De media hebben Walter Capiau gemaakt maar jammer genoeg hebben zij hem, de laatste jaren van zijn leven, ook gebroken. Het roddelblad “Dag Allemaal” speelde hierbij een bepalende rol.
Walter was gelovig, misschien werd het in de Hemel, met al die saaie heiligen, nu een beetje vrolijker. Hij overleed op 4 oktober 2018 in Oostduinkerke ten gevolge van maagkanker
John Van Wulpen
John Van Wulpen (2002-heden) wordt geboren in Oostende op 30 september 1965 als zoon van Jean (1929-1994), reisagent en autocarist (Belgian Coach Service) in Oostende. John studeert aan het Atheneum in zijn geboortestad en trekt dan naar het Hoger Technisch Instituut in Brugge (thans Vives) waar hij een A1 (thans bachelor) boekhouding haalt.
Na zijn legerdienst als KROO bij het Mobilisatiecentrum in Luik keert hij in 1986 terug naar het ouderlijk bedrijf, maar wanneer dit in 1989 wordt gestopt, vindt hij een betrekking buiten onze sector. Hij wordt verkoopdirecteur grootdistributie voor Canon.
In 1999 halen (+) Raymond Roblain (Dream Travel) en Rudy Verburgh (Thalasso) hem binnen bij Selectair als account manager.
In feite is John er de alles doende en voor alles verantwoordelijke, directeur. Hij voelt er zich goed, temeer daar hij ook via dit samenwerkingsverband zijn partner (Anja Vandekerckhove, Donair) ontmoet. Uit een vorige relatie heeft hij drie kinderen: William (°1994), Ellen (°1996) en Lisa (°1997).
Bij de VVR is John een rustige bestuurder die op een onnavolgbare wijze – voor zover nodig – de belangen van zijn werkgever coördineert met deze van de beroepsvereniging.
Alain Varenne (zie ook april 1998)
Alain Varenne (2002-2004, waarnemer namens UPAV in de raad van bestuur van de VVR van 1991-2002 en 2004-2012) werd geboren in Gent op 29 december 1954 als enige zoon van Gaston (°1924, neuro-psychiater) en Huguette Baetslé (°1929, gewezen Sabena airhostes). Lager en middelbaar onderwijs deed hij in het elitair en Franstalig Institut de Gand, waarna hij naar de Gentse universiteit trok om er zijn licentie in de rechten te halen.
Na zijn legerdienst als reserve-officier-interviewer in het Klein Kasteeltje werd hij advocaat aan de balie van Gent en Oudenaarde (1977-1981). De wetboeken waren hem echter te saai en te moeilijk en in 1982 nam hij een vastgoedkantoor (Immo Service) annex een reisbureau als franchisekantoor van Royal Tours/Jetair in Ledeberg, over.
In 1988 werd hij stichter bestuurder van Flash Travel en bouwde de groep uit tot één van de grootste onafhankelijke reisketens van België. De afbouw van de supercommissies van de grote touroperators en enkele financiële tegenslagen in sommige van zijn bijkantoren (fraude en niet opvolgen van de rekeningen) deden hem echter de das om. Op 26 november 2012 werd Flash Travel failliet verklaard.
Alain was 17 jaar gehuwd met Jenou Van Campenhoud (ex- medewerkster van Generalcar en Transcontintal) maar verkoos later Aube Frenay als partner. Hij investeerde, ten koste van zichzelf en zijn bedrijf, aanzienlijke bedragen in het geestelijk en lichamelijk welzijn van zijn levensgezellinnen. Hij heeft twee adoptiekinderen, Caroline (°1979) en Chrystelle (°1993).
Alain was een teamspeler, moderator en verzoener. Het begrip en de redelijkheid stromen van hem af. Hij slaagde er dan ook in om alle functies die hij ambieert, behoudens enkele uitzonderingen, te verwerven. Onder meer: ondervoorzitter, bestuurder en arbiter bij de Geschillencommissie; lid van het Franstalige technisch comité; voorzitter (1998), ondervoorzitter en bestuurder van UPAV; enz. Jammer voor hem, het waren bijna altijd onbetaalde functies.
Alain was een merkwaardig, soms vreemd man. In vergaderingen zat hij voortdurend, vrij irritant, op zijn GSM, nu smartphone te tokkelen, maar miste geen woord van wat er gezegd werd. Hij spreekt, schrijft en verstaat vele talen, waaronder het Gents, en is de meest perfecte bilinguist die ik ken. Zijn politieke voorkeur weet hij meesterlijk te verbergen. Hij is Waal onder de Walen, Brusselaar onder de Brusselaars en Gentenaar onder de Vlamingen. Hij is superintelligent maar permitteert zich, vermoedelijk ongewild, toch een vorm van naïviteit.
Sedert november 2012 was Alain CEO (!) van de bvba ARV Consult, die in januari 2019 echter werd ontbonden.!
2002, 29 april, UFTAA
Tijdens de Algemene Vergadering van UFTAA in Johannesburg wordt een nieuwe voorzitter verkozen. Het betreft de Sri Lankaan Udaya Nanayakkarra (°1951). Hij volgt Oscar Rueda Garcia uit Colombia op. Ondervoorzitter wordt Brian White uit Australië. Antoon van Eeckhout wordt verkozen tot bestuurder. Udaya is de machtigste toerisme figuur van Sri Lanka.
Hij is niet alleen reisagent en touroperator maar ook voorzitter van de nationale beroepsvereniging en van de landelijke Dienst voor toerisme. Zijn familieband met de toen regerende president is daar niet vreemd aan.
2002, mei, Europese/Gerling
De Europese neemt het groepsverzekeringscontract met de VVR inzake financieel onvermogen van Gerling Konzern over.
2002, 1 mei, Brussels Airlines
De Brit Peter Davies (°1950, ex DHL) wordt CEO van Brussels Ailines. Hij wordt geacht een team te worden met Rob Kuijpers, maar dit lukt niet echt.
2002, 9 mei, Technisch comité
Na een vernietigend Arrest van de Raad van State moet minister van toerisme, Renaat Landuyt, het TC opnieuw samenstellen. Hij maakt voortaan een onderscheid tussen de vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen en van de reisbureaus. Dit onderscheid is louter theoretisch want, met uitzonderingen van Els Verhoest, treedt eenieder op namens de vereniging waarvan hij lid is.
De VVR omschrijft in de Hoogvlieger de nieuwe leden van het TC als volgt:
Carl Appels (°Turnhout 1942, FIT/FBAA), zaakvoerder De Trekvogel, Turnhout, gewezen secretaris-generaal van de VVR; liep over naar de FBAA nadat de raad van bestuur van de VVR weigerde hem tot voorzitter te verkiezen;
Bart Brackx (°Oostende 1962, ABTO), ged. bestuurder van Jetair en van een aantal andere vennootschappen van de TUI groep. Vreemd toch dat de topman van de grootste touroperator nog de tijd vindt om in een “adviserend” orgaan te zetelen;
Veerle De Boeck (°Eeklo 1970, ABTO), juriste in dienst van de belangenvereniging van (grote) touroperators ABTO. Zelf zou zijn nooit een licentie van reisagent kunnen verkrijgen;
Lieven De Craemer, (°1968, ABTO), kaderlid bij TUI Travel Center en dus onderdaan van Bart Brackx;
Luc Demuynck, (°Izegem 1942, VVR), zaakvoerder van Penta Reizen, Izegem en voorzitter van de VVR;
Andreas De Preter (°Leuven 1955, VVR), zaakvoerder van Proza Reizen, Mechelen en bestuurder van de VVR;
Luc Glorieux, (°Kortrijk 1942, FIT), kaderlid bij de FBAA en voorzitter van de FIT, lieveling van politici van om het even welk pluimage. Zou zelf nooit een reisbureauvergunning kunnen krijgen.
Jan Jassogne, (°Brugge 1950, (FIT), heeft niets te maken met de reisbureausector en kent er ook niets van; maar weet alles van vastgoed, boezemvriend van Glorieux;
Monique Perpete (°Antwerpen 1938, FIT), zaakvoerder van Palace Tours, Mol; bestuurder VVR maar werd voorgedragen door de FIT; noch zij, noch wij begrijpen daar iets van!
Dr. Herman Smulders (°1950, BFNO), is betrokken bij een reisbureau en voorzitter van de Beroepsfederatie van Natuur-Sport Ondernemers vzw (waarvan de meeste geen reisbureau vergunning bezitten). Fraudeerde om een reisbureauvergunning te kunnen krijgen (fictieve personen belast met het dagelijks bestuur).
Frank Van den Eynde (°1957, ABTO), kaderlid bij Thomas Cook; Gent. Waar haalde Frank de tijd om de vergaderingen van het TC bij te wonen?.
Leo Van Wezemael (BTO), kaderlid bij Weinberg Reizen; Antwerpen.
Dominique Verbeek (°Mortsel 1965, VVR), zaakvoerder van Skipy Tours en bestuurder van de VVR;
Annie Verdonck, (FBAA), zaakvoerder van Verdonck Autocars, Lommel;
Els Verhoest, (°1969, onafhankelijk), zaakvoerder van V&D Reizen was stomverbaasd toen zij vernam benoemd te zijn.
Als men de FIT en de FBAA als één pot nat beschouwt, sleept deze groep 5 mandaten in de wacht; de touroperators krijgen er 4 (waaronder 3 van twee multinationals); de VVR met zijn 556 leden-reisbureaus moet tevreden zijn met 3 en de BTO (grote ketens met 5 leden in Vlaanderen) en de BFNO (met niet meer dan 5 leden reisbureaus) krijgen er elk 1. Wanneer men rekening houdt met de woonplaats van de leden heeft West Vlaanderen 6 vertegenwoordigers, Antwerpen 5, Brabant/Brussel 3 en Limburg eentje! Volgens de minister is er in Oost-Vlaanderen blijkbaar geen enkele reisbureaudeskundige voorhanden !
2002, 27 mei, Technisch comité
Het TC vergadert voor het eerst in haar nieuwe samenstellling. Zowel administrateur-generaal Urbain Claeys als adjunct-kabinetschef Dirk Michiels reppen met geen woord over de achtergrond van de vernietiging van de vorige samenstelling.
De VVR beschikt nu over 3 volwaardige mandaten maar volgens VVR-voorzitter Demuynck is dit opnieuw een voor de VVR onaanvaardbare en beledigende samenstelling. Hij verlaat dan ook uit protest de vergadering en deelt mee dat de raad van bestuur van de VVR zich zal beraden over haar toekomstig standpunt..
2002, 27 mei, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
(6025) *D Travel bvba, Wervik, werd opgericht op 22 aprl 2002 door de accountant Jean Paul Derudder (°Wervik 1947) en zijn dochter, de reisagente Elke (°Ieper 1974, bachelor toerisme, ex Jupiter Reizen 1997-1999, ex Reizen Patteeuw 1999-2002). Elke was ooit laureaat van de Jan Van Eeckhout Prijs voor het beste proefschrift van het jaar en is uitgegroeid tot een zelfbewuste en gemotiveerde onderneemster.
(6019) Forward Travel Damme bvba, Damme, werd opgericht op 1 februari 2002 door Gilbert Snauwaert (°Brugge 1949), Bruno (°Brugge 1971) en Inge Missault (°Brugge 1978, zaakvoerder tot 2011). Snauwaert nam het dagelijks bestuur waar en Frederic Devisch werd op 27 maart 2002 aangesteld tot derde zaakvoerder. In 2012 werd de vennootschap gefuseerd met Forward Travel nv.
(6021) *Knokke Travel bvba, Knokke werd opgericht op 26 april 2002 door Brigitte Denisse (°Knokke 1965, ex Huybrechts Reizen 1991-1994, ex Ramoudt Tours 1994-1998) ex Max Arthur Travel 1998-2002) en haar toenmalige vriend Donald Depourcq (°Ronse 1966). Op 29 maart 2005 werd de vennootschap al ontbonden.. Jean-Claude Boterberg werd aangesteld tot vereffenaar en in juni 2007 vervangen door Dany Van Impe. In 2013 werd de vennootschap ambtshalve uitgeschreven. De, blijkbaar onverwoestbare Brigitte, dook later op bij Wagonslits. Haar eigen nieuwe vennootschap (Brigitte Travel, zie aldaar), de Travel Experts keten en sedert 2019 als kantoorhoofd van een vestiging van De Vos Reizen.
(6023) T en T Travel bvba, Gent, werd gesticht op 1 september 2002 onder de naam Turquoise Travel door Hasan Çakir en Nurten Asik °1974) en richtte zich vooral tot de Turkse gemeenschap. Na een procedure gevoerd door de VVR vroeg men een vergunning aan die echter in januari 2006 werd ingetrokken. In 2012 werd het doel van de vennootschap gewijzigd, voortaan houdt men zich bezig met slopingswerken
2002, 23 mei, VG/Delsey Airlines
Eerste vlucht van VG/Delsey Airlines met bestemmming New York. Ik ontmoette er toen voor het eerst Tony Gram. Ik heb 4 minuten met hem gepraat in de 4 dagen dat wij samen zijn geweest. In die 4 minuten heb ik hem twee adviezen gegeven: om Air Holland niet te kopen (wat hij ondertussen wel had gedaan) en om Sobelair wel te kopen (wat hij dan niet heeft gedaan). Aangezien Gram druk bezig was met de pers en zijn vrienden en familie heb ik hem aangeboden om later een gesprek te hebben over VG Airlines en de samenwerking met de reisagent. Ik heb nooit meer iets van de heer Gram gehoord.
Tony Gram is ongetwijfeld een groot zakenman. Ludwig Verduyn schatte hem ooit op 200 miljoen €, maar ongecontroleerde bronnen spreken van 300 tot 400 miljoen. Wie waren wij, in vergelijking met Gram, kleine middenstanders, bijna armoezaaiers, om deze geniale geldmachine te be- of veroordelen? Wij ontmoetten er ook Grams neef en medebestuurder Freddy Van Dijck. Ondanks het feit dat de heer Van Dijck met zijn reisbureaus Ritz Travel en Ulysse Tours al vele jaren lid was van de VVR, kende ik hem niet echt. Op de 3 minuten dat ik met hem sprak (dus 1 minuut minder dan met Gram) maakte ik kennis met twee belangrijke aspecten van het leven van de heer Van Dijck: primo, dat hij bestuurder was van talrijke bedrijven, secundo dat hij kaviaar kocht met emmers. Achteraf is gebleken dat de heer Van Dijck, noch loog, noch overdreef. Dus ook de heer Van Dijck klopte mij en vermoedelijk de meeste reisagenten in Vlaanderen met vele lengtes wat betreft roerend en onroerend bezit.
2002, 30 mei , Vlaams parlement en Technsich Comité
Didier Ramoudt, (2) toenmalig Vlaams parlementslid (VLD) en voormalig bestuurder van de VVR en acoliet van Luc Glorieux, verklaart in de parlementaire commissie toerisme het volgende over de benoemingen in het Technisch Comité:
De stichter van de VVR (nvdr: Antoon van Eeckhout) is een eigenaardig figuur.
Hij heeft altijd meer vijanden gemaakt dan vrienden (nvdr: vreemde uitspraak over de voorzitter van een vereniging die meer dan 75% van de Vlaamse reisbureaus vertegenwoordigt). Ik kan daarover meespreken uit het vorig leven. Als de minister vindt dat die persoon niet moet zetelen in het comité, dan heeft hij daar goede redenen voor. De eendracht en de samenhorigheid in het technisch comité zijn erg belangrijk. Ik zetelde in het technisch comité toen deze persoon het nog leidde. De vergaderingen waren toen martelingen (nvdr: uit de verslagen van het TC blijkt hierover niets)
2002, juni, BTW
De Europese Commisise lanceert een voorstel tot harmonisatie van de BTW voor reisbureaus in de Lidstaten. Dit is nog steeds niet gerealiseerd.
2002, 11 juni, Sobelair
Aldo Vastapane en de gewezen piloot en Oostendenaar Luc Mellaerts (bestuurder tot 2003) nemen met, de in 1998 opgerichte Belgian World Airlines (BWA), Sobelair, de chartermaatschappij van het failliete Sabena, over. Sobelair was één van de oudste Belgische luchtvaartmaatschappijen, gesticht op 30 juli 1946 door de piloot John Mahieu maar werd in 1949 gekocht door Sabena.
Aldo, thans baron Vastapane (°Sint Jans Molenbeek 1926), is de zoon van een Italiaanse immigrant die fortuin maakte als invoerder van Martini. Hij bezit honderdduizenden hectaren in Zuid-Afrika, beheerde winkels op luchthavens, controleert een enorme portefeuiile aan vastgoed en wordt genoemd als één van de minnaars van prinses (later koningin Paola), toen deze nog enige losbandigheid aan de dag legde. De roddel, dat hij de vader van prins Laurent zou zijn, wordt ontkracht aangezien Albert II, de zogenaamd hoorndragende echtgenoot van Paola, Vastapane in de adelstand verhief. Anderzijds heeft Vastapane dan weer Laurent uit de financiele puree gehaald door enkele van zijn verlieslatende vennootschappen over te nemen.
Luc Mellaerts (°Oostende 1955) had al heel wat meegemaakt in de Belgisch luchtvaart. Wij troffen hem aan bij het Antwerpse Airselect dat in 1982 was overgenomen door Roland Rossignol en Georges Belot en omgedoopt tot Rossair Jet Executive.
Anderhalf jaar later ging de zaak op de fles. Mellaerts was in dit bedrijf piloot en vermoedelijk ook aandeelhouder. Op 9 november 1983 hoort Mellaerts ook bij de oprichters van Belgian International Airways (Belinair) en hij werd er ook bestuurder. Op 26 mei 1987 richt hij samen met Pierre Vandenbroucke (ex-Capitol, later Skyjet) Overseas National Airways op, die echter op 5 juni 1990 werd ontbonden. Vervolgens sticht hij op 20 juni 1990 samen met Saolona Bemba (Scibe Airlift) European Airlift op dat echter op 7 april 1994 failliet gaat. Op 12 april 1994 neemt hij met een paar andere Zafira over en doopt het om tot ChallengAir.. Het bedrijf gaat op 28 juli 1998 ook failliet.
2002, 17 juni, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
Blueshore Holidays nv, Wevelgem
Celal Reizen bvba Genk
Glomac bvba, Blankenberge
Tropicana bvba, Heusden, voorheen M. Colyns
2002, 27 juni, raad van bestuur VVR
De raad van bestuur keurt, met meerderhied, de beslissing goed om de mogelijke inbegrepen reisverzekering bij pakketreizen verder te steunen en dus in te gaan tegen het standpunt van Economische Zaken.
De raad van bestuur aanvaardt volgende nieuwe leden:
Active Golf Travel, Gent
ADC Projects, Antwerpen
Art & Culture Voyages (geassocieerd) BMS, Wemmel
D-Travel
Glomac, Blankenberge
Knokke Travel, Knokke
2002, 1 juli, Luchtvaart
Door een fout van de verkeersleiding botsen een Russisch passagiersvliegtuig en een DHL vrachttoestel, gevolg: l 71 doden
2002, 9 juli, Statuut reisbureaus
Het Vlaams Parlement keurt met 93 stemmen voor en 20 onthoudingen een decreet goed dat een uitzonderingsregime instelt voor jeugdverenigingen die willen reizen rogansiaren.
2002, 15 juli, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
ATP bvba, Lier
Axon Travel nv,
LeuvenJogi bvba, Sint Kathelijne Waver
Mira Tours nv, Haacht
Skyline Travel nv, Lokeren
2002, 19 augustus, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
Atlas Reizen bvba, Waregem (voorheen Infante)
1093 Herefurth Travel nv, Antwerpen
Lindbergh Travel-Patrick Sarens, Grimbergen
2002, 22 augustus, Raad van bestuur VVR
Kris Peeters, toenmalig topman van Unizo komt persoonlijk pleiten voor aansluiting van de VVR bij zijn organsiatie.
Volgende nieuwe leden worden aanvaard:
Kara Travel, Beringen
Skyline Travel, Lokeren
2002, 19 september, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
Toerisme Vlaanderen stelt Raf Geens voor, het negende personeelslid van de cel “reisbureaus”. Deze 9 personeelsleden maken 7 full time jobs uit. Het is ons altijd een raadsel geweest wat die 9 man/vrouw uitrichtten.
Toerisme Vlaanderen kent na de vergadering volgende vergunningen toe: cursief niet meer actief als reisbureau – * wordt VVR lid, (*) neemt later ontslag.
Elers Reisburo-Ingrind Horsmans, Elen,
Palmair bvba, Lier
Pats nv, Brussel
2002, oktober, dossierkosten
De door Testaankoop uitgelokte onderhandelingen over de dossierkosten worden door de VVR opgeblazen. De VVR is er immers, terecht, van overtuigd dat deze onderhandelingen geen voorwerp hebben aangezien dossierkosten sowieso wettelijk zijn toegelaten.
2002, 12 oktober, Terrorisme
Bali wordt het toneel van een verschrikkelijke aanslag die 202 doden, vooral Australiërs, maakt.
2002, 21 oktober, Technisch comité
Dominique Verbeeck, lid van het TC legt, ook namens de andere VVR-leden (Demuynck, De Preter) volgende verklaring af:
Het TC dient een oordeel te formuleren over een dossier op basis van elementen die niet in het betreffende dossier voorkomen. Moest het TC zich moeten beperken tot de objectieve elementen (borg, kapitaal, oppervlakte van de kantoren, enz) dan was dit TC volkomen overbodig. Behoudens één persoon in Vlaanderen, u allen bekend, is er niemand die enkel uit eigen kennis en ervaring een voldoende inzicht heeft in de werkelijke achtergronden van de personen die voor zichzelf of voor hun bedrijf een vergunning aanvragen. Een lid van het TC dat zijn opdracht correct wenst te vervullen moet zich dan ook bevragen bij derden. De VVR delegatie doet dit bij het secretariaat van onze beroepsvereniging. Met de wijze waarop wij dit doen heeft NIEMAND, er zeker U niet, Mijnheer de voorzitter, zich te bemoeien.
Het TC verstrekt een advies betreffende wijzigingen aan het uitvoeringsbesluit van 30 juni 1966 van de federale wet houdende het statuut van de reisbureaus van 1965
2002, 21 oktober, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
Toerisme Vlaanderen kent na de vergadering van het TC volgende vergunningen toe: cursief niet meer actief als reisbureau – * wordt VVR lid, (*) neemt later ontslag.
Ad Hoc Travel nv, Brussel.
All Travel ABI nv, Brasschaat.
Holiday House bvba, Dilbeek
Jema Travel, Houthalen
No distance bvba, Putte
Pick wick Reizen bvba, Scherpenheuvel
Temptation Travel bvba, Meise
Trevan-Check in for the wordl bvba, Tienen
2002, 6 november, VG/Delsey Airlines
De rechtbank van koophandel (thans ondernemingsrechtbank) van Antwerpen spreekt het faillissement uit van Delsey Airlines.
Ik geloofde in VG Airlines. In het concept en in de kansen. Het concept is echter niet uitgevoerd en de kansen zijn ofwel verkeken ofwel gesaboteerd.
Ik geloofde ook in Freddy Van Gaever. Ik kende Freddy als zakenman sedert het einde van de jaren zestig toen hij directeur was van DAT en ik, als actief reisagent, zijn DC6’en chartererde. Nooit heb ik één klacht gehad over zijn product, noch over de financiële of administratieve afhandeling van de dossiers. DAT was toen één van de meest professionele luchtvaartmaatschappijen in Europa.
In 1991 ontmoette ik Freddy opnieuw. Deze keer als één van mijn studenten. Inderdaad, hij was niet te beroerd om als 53 jarige terug op de schoolbanken plaats te nemen. In de postuniversitaire opleiding, Master in Tourism, van Prof. Dr. Patrick De Groote (Limburgs Universitair Centrum) was Freddy mijn beste student en in het eindexamen de tweede op meer dan 70 (veel jongere) cursisten.
VG Airlines is onrechtvaardig behandeld, benadeeld en gesaboteerd door concurrenten en potentiële concurrenten, door het Bestuur der Luchtvaart en door de politiek. En ja, Van Gaever had dit, ten dele, aan zichzelf te danken. Je ontbloot immers niet ongestraft: de K(C)roo(n). Zeker niet wanneer deze persoon ooit de helft van het Bestuur der Luchtvaart heeft benoemd. Het feit dat Decroo jarenlang (betaalde) bestuurder van Citybird is geweest is overigens wel laakbaar, maar niet strafbaar.
Op de vraag: was Van Gaever alleen of hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het failliet van VG Airlines is het antwoord duidelijk: NEEN. Wie of wat dan wel? Zoals meestal het geval is, is er geen welbepaalde reden aan te duiden maar ligt de verklaring in de samenloop van vele elementen en omstandigheden.
Van Gaever draagt beslist verantwoordelijkheid. Door zijn onbehouwen en ondiplomatiek optreden heeft hij de aflevering van de vlieglicentie ongetwijfeld vertraagd. Maar dit element was zeker niet bepalend en het was vermoedelijk de enige fout die hij heeft gemaakt. De licentie werd uiteindelijk immers toch afgeleverd.
Tony Gram en Freddy Van Dijck hadden van luchtvaart geen kaas gegeten. En als ik de keuze van hun (commerciële) topmedewerkers analyseer, bleken zij ook wat human resources betreft ondermaats te scoren. Vooral de delegatie naar de marketing toe draaide uit op een ramp. VG Airlines heeft in tien maand niet minder dan drie commerciële directeurs en een aantal (peperdure) consultants versleten. In feite kan ik zelfs niet bepalen van twee van de commerciële directeurs of zij nu al dan niet bekwaam waren want hun beslissingen en strategieën werden steeds opnieuw doorkruist door Gram, Van Dijck en in mindere mate ook door Van Gaever. Er was gewoon geen doordacht marketingplan en het stellen van prioriteiten kwam zelfs helemaal niet aan bod. De eerste commerciële directeur, een gepensioneerde van Afga Gevaert, was leergierig en gemotiveerd maar wist aan geen kanten hoe een luchtvaartmaatschappij, laat staan een reisbureau, functioneerde. De tweede was ooit vertegenwoordiger geweest van een buitenlandse carrier maar was onzichtbaar en onvindbaar, vooral voor de reisagenten. De derde, een Iraniër, Allah mag weten waar men die had opgediept, wist zelfs niet dat VG Airlines geen IATA-carrier was en stuurde zijn medewerkers en partners steevast de verkeerde documenten.
Voor het bewerken van de Amerikaanse markt, die 60 % van de passagiers moest leveren, had men eerst twee oud-Sabeniens ingehuurd en daarna een jongeling die nog nooit in de luchtvaart had gewerkt. De oud-Sabeniens vlogen gans Amerika rond, stuurden onkosten- en ereloonnota’s van zo een duizend dollar per dag, maar hebben NIET 1 (één) betalende Amerikaanse passagier aangebracht! Zij, en de commerciële directie, bleken evenmin in staat om VG Airlines binnen redelijke termijnen in de Amerikaans computersystemen te laten opnemen.
2002, 13 november, Koen van den Bosch
Onze huidige CEO verlaat Besttours waar hij verantwoordelijk was voor de sales in Vlaanderen en zal vervolgens opduiken bij Jetair, waar hij product manager wordt voor special products.
2002, 18 november, Raad van bestuur VVR
Kris Peeters, toenmalig topman van Unizo komt persoonlijk pleiten voor aansluiting van de VVR bij zijn organsiatie.
Volgende nieuwe leden worden aanvaard:
2 Travel/No distance
Axon Travel, Leuven
JK travel – Kara Travel, Beringen
Locust Travel – Skyline Travel, Lokeren
Temptation Travel, Meise
Trevan Travel – True Travel, Oostende
2002, 18 november, Technsich Comité en Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
Monique Perpete geeft ontslag.
Toerisme Vlaanderen kent na de vergadering volgende vergunningen toe: cursief niet meer actief als reisbureau – * wordt VVR lid, (*) neemt later ontslag.
(6049) Voyages Beltur/Cordenon bvba, Zaventem. Dit bedrijf is altijd al een buitenbeentje geweest op de Belgische/Vlaamse markt. De bvba werd in Luik opgericht in januari 1992 onder de naam Beltur Voyages (die nog altijd wordt gebruikt) en werd in augustus 1998 overgenomen door Atilay Uslu (°1968). Men verhuisde in 2002 naar Zaventem en moest toen een Vlaamse vergunning aanvragen. Dit gebeurde op 18 november 2002 en Reinhilde Claes (°1961, ex Umay Reizen, ex Mediterra) werd belast met het dagelijks bestuur. Zij werd in oktober 2004 opgevolgd door Roland Vermailen (°1944, ex Orion International) en in 2006 door dé Atilay Uslu.
Van 2004 tot 2007 werd een zekere Bart Eyckens opgevoerd als zaakvoerder die van 2007 tot 2014 werd vervangen door de in de Vlaamse reissector al even onbekende, Eugene La Haye die eigenlijk een Nederlandse boekhouder bleek te zijn die tot op vandaag als financieel directeur bij de groep actief is. Veel belangstelling heeft de heer La Haye echter niet voor Beltur wat de laatste jaarrekening die werd neergelegd sloot af op 31 december 2016! Vanaf 2014 maakt Steven van der Heijden (ex TUI, ex Thomas Cook) de dienst uit bij de groep.
Ondertussen is Corendon, samen met Sunweb opgekocht door de Zweedse investeringsgroep Triton, maar deze overname is – ten gevolge van mededingingsproblemen, nog steeds niet gefinaliseerd. Corendon heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat haar voorkeur naar directe verkoop gaat en dat de (onafhankelijke) reisbureaus welkom zijn om de stoelen en de bedden te vullen maar niets meer. Dat de algemene en marketing politiek van het bedrijf dan ook alleen op zichzelf is gericht, zal niemand verwonderen. Rendement en bezetting is het ultieme doel, kwaliteit komt slechts op de tweede of derde plaats. Het is in het kader van dit rendement dat onlangs werd beslist de boeking operaties (niet de vennootschap) in België te beëindigen en het betreffende handelsfonds aan Corendon Nederland over te dragen.
In dat verband werden de (Vlaamse) reisbureaus voor een voldongen feit geplaatst. Men ging echter wel achteloos voorbij aan het feit dat hierdoor het Corendon product in België 2,73 % duurder werd. Inderdaad, conform de nog altijd in België geldende BTW-margeregeling moet een Belgische reisbemiddelaar, indien hij een buitenlandse touroperator verkoopt 2,73 % BTW aan de factuur toevoegen en dit bedrag aan de schatkist storten. De Belgische overheid heeft immers niets aan BTW die in een ander land wordt geheven. Corendon deelde wel laconiek mee dat voortaan de dekking van het Nederlandse Garantiefonds ook voor de Belgische klanten zou gelden. Of de reservaties geplaatste door Belgische reisbemiddelaars daar ook onder valt, was niet duidelijk.
Na lang aandringen vanwege de VVR schreef het Nederlandse Garantiefonds het volgende: dat door consumenten gemaakte boekingen bij Corendon International BV (hierna: Corendon) – gevestigd te Nederland met garantie van SGR – deze garantie ook geldt voor de Belgische consument, zowel direct verkocht of via Belgische reisagenten, op basis van bemiddeling. Indien de Belgische reisagent echter op eigen initiatief diensten toevoegt aan de reis van Corendon dan wordt de reisagent – volgens de richtlijn en daarna in getransponeerde lokale wetgeving – van handelaar een organisator en is zelf verantwoordelijk voor de garantie aan de (Belgische) consument.
Juridisch betekent dit dat enkel wanneer een Belgische reisbemiddelaar een echte pakketreis bij Corendon Nederland boekt en daar NIETS aan toevoegt, zijn klant gedekt is. Of de uitvoeringsplicht van de touroperator ook voor Corendon geldt is helemaal niet duidelijk. De reiziger die bij een Belgische reisbemiddelaar boekt die vervolgens failliet gaat, is dus helemaal niet zeker dat hij zijn geld terug ziet.
Flanders Invest bvba, Erembodegem
Herbots Reizen Herk de Stad
3213 De Morgenstond nv, Bilzen,
Select Travel bvba
JK Travel, Sint Jans Molenbeek
True Travel nv, Oostende
2002, december, Verkoop op beurzen
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest staat uitdrukkelijk de verkoop van reizen op beursen toe en bevestigt hierdoor expliciet dat het in Vlaanderen en Wallonië, op basis van het federaal statuut van de reisbureaus, geldig van 1966 tot 2007, verboden blijft.
2002, 16 december, Toerisme Vlaanderen nieuwe vergunningen
Kangaroo Travel-Wendy De Sutter, Damme
Origo vzw, Opwijk
Outline Travel bvba, Gent
Voetnoten
- Johan Vanneste (°1960) is luchtvaartingenieur en startte zijn carrière als journalist. Van 1996 tot 2000 was hij CEO van Air Belgium en werkte vervolgens tot 2003 voor Delta/Bussels Airlines. Van 2003 tot 2011 maakte hij VLM tot een succes maar verliet op tijd het zinkende schip om operationeel directot van TNT Airways te worden. Vanaf 2014 zoekt hij rustiger oordne op als directeur van del uchthaven van Luik en sinds mei 2018 van Keulen-Bonn.
- De gewezen partijgenoot van Ramoudt, Jean-Marie De Decker zei ooit over zijn “collega”: een dwerg wordt niet groter als op de rug van iemand anders klimt..