1992
Inhoud
1992, 21 januari, Vlaamse regering
Hugo Weckx (°Vilvoorde 1935, CVP) treedt in functie als minister van cultuur, bevoegd voor toerisme.
1992, 21 januari, nieuwe vergunningen
Het VCGT kent volgende vergunningen toe (cursief: niet meer actief als reisbureau – *: VVR-lid).
(5139) *Asat Mundicolor Belgica nv, Lier (de zogenaamde Asat III) zie 00.07.1979).
(lic. onbekend) Ceylon Tours, Kontich, was de eenmanszaak van de Britse van Ceylonese afkomst, Yasmin Fernando die van 1984 tot 1991 werkzaam was bij Ceylon Tours Ltd in Londen. Yasmine verdween van de Belgische markt zonder een spoor na te laten.
((5133) CIB Travel bvba (btw nr. 446.556.029, mei 1996: nv), Asse-Zellik (2001: Neder-over-Heembeek) werd gesticht in januari 1992 door Jean Claude Pauwels (°1953, ex Airtour 1973-1974, ex Reizen De Zwaluwen 1975-1981) en Robert De Backer (°Neerpelt 1955) (1). Pauwels en zijn partner, Marleen De Meutter (°1958) hadden al eerder (april 1989) Creative Incentives Belgium cv (btw. nr. 437.098.430, 1992: nv), Geraardsbergen, opgericht. Deze vennootschap wijzigde in 1995 haar benaming in Motivation nv en bestaat nog steeds. Vermoedelijk treedt zij nog op als (illegale) organisator van incentives! In maart 1990 verscheen ook nog Creative Incentives Belgium nv (1995: CIB nv, 1998: CIB Events nv btw nr. 440.023.078), Geraardsbergen (1995: Asse-Zellik, 2001: Neder-over-Heembeek), failliet gegaan op 12 februari 2004. In mei 1996 CIB Performance bvba (btw nr. 457672.031, 2005: Bel Inc. bvba), Asse-Zellik (1999: Brussel, 2001: Neder-over- Heembeek) failliet gegaan op 26 juni 2006.
In 2002 CIB Motivaiton bvba (btw. nr. 477.949.781), Neder-over-Heembeek (2007: CIB Group bvba), Groot-Bijgaarden, die op 26 oktober 2010 ook failliet ging. Tenslotte is er dan nog, de in maart 2000 opgerichte bvba Bimacorp, (btw nr. 471. 316.961, 2010: Motivation Plus bvba) Geraardsbergen (2001: Brussel, 2007: terug Geraardsbergen). De enige vergunninghouder (5133, CIB Travel) in dit kluwen van vennootschappen ging failliet op 27 februari 2007.
De benamingen van de verschillende vennootschappen worden (bewust) door elkaar gebruikt, wat leidt tot grote verwarring (ook bij ons). De conclusie: Jean Claude Pauwels is een gewiekste oplichter die er steeds opnieuw in slaagt banken en grote bedrijven te overtuigen van zijn oprechtheid.
(5125) De Jong Intra Vakanties nv Gent, werd opgericht in december 1991 door de gelijknamige, nog altijd bestaande, Nederlandse touroperator. Ged. bestuurder was Hans De Jong, en Annie Lisson (ex Ierse Dienst voor toerisme 1974-1986, ex TEA 1986-1991) werd belast met het dagelijks bestuur. Op 14 augustus 1998 werd de vennootschap gefusioneerd met Omnium Tours, die ondertussen ook eigendom geworden was van Hans De Jong maar die echter zelf op 17 maart 2006 failliet ging.
(lic. onbekend) Jupiter International Travel bv, Brussel, was een Nederlands reisbureau met vestiging in Brussel. De zaakvoerders waren Irene Van Bodegraven en Khik Haw Tan. De persoon belast met het dagelijks bestuur, Georges Staes (°1946, ex Master Travel). Het is niet bekend wanneer de vergunning werd ingeleverd.
(5131) *Spectrum Travel bvba, Kontich, werd opgericht op 24 oktober 1991 door Karin De Bast (°1964, ex Panda Reizen 1986-1991). Zij beperkte zich niet tot de traditionele leisure-producten maar had een eigen programma, Beautiful Britain. In oktober 2014 werd het leisure handelsfonds verkocht aan (7223) Travel en Smile en werd de reisorganisatie ondergebracht in de gcv Bimex. Spectrum Travel zelf ging failliet op 22 september 2015.
(5129) *Travel Worldwide Belgium bvba, Schoten, werd gesticht op 23 december 1991 door Julien Roelants (°Merksem 1953, ex Jeto 1983-1989, ex Explore 1989-1992). Julien Roelants was een uitstekend professioneel maar ook een goed zakenman want hij slaagde er in om zijn handelsfonds in april 2016 zeer goed te verkopen aan (9623) Africa Genius Travel Worldwide van Kristien Lambrecht (zie aldaar).
1992, februari, VLM
Freddy Van Gaever (1938-2017) richt de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij op met een kapitaal van 250.000 €. Zijn bvba, Frevag, bezit 60 % en hij zelf 40 % van de aandelen. Op 17 mei 1993 wordt de eerste vlucht uitgevoerd tussen Antwerpen en Londen City Airport.
Eregasten zijn toenmalige minister Johan Sauwers (°1951) en de toenmalige voorzitter van de VVR. Op 10 juni 1993 wordt het kapitaal tot 1,86 miljoen € opgetrokken. Freddy Van Gaever behoudt 51 % van de aandelen. Nieuwe aandeelhouders worden een aantal figuren uit de Antwerpse zakenwereld o.m.: Hugo Patroons (°Antwerpen 1929, toen Crown Cork Belgium), Jos Denkens, Wilfried Dierickx (°Deurne 1931, Dierickx, Leys & Co), Roger Lambrecht, Hein Deprez (°Wilrijk 1961, thans Uniweg); Dr. Hugo Ceusters (°Lier 1925, Immobiliën Ceusters).
In 1996 koopt de Nederlandse zakenman, Jaap Rosen Jacobson, °1950) VLM voor 4,83 miljoen. Hij verkoopt het het in december 2007 door voor 178 miljoen € aan KLM/Air France. In mei 2009 verdwijnt het merk VLM als zodanig en in 2013 neemt de Duitse groep Intro Aviation (2) de vennootschap, inclusief de slots op Londen Airport over, voor 1 €.
Na een (beperkte) kapitaalsverhoging wordt VLM Airlines opnieuw opgestart onder leiding van een vroegere piloot en kaderlid van DHL, de Brit Arthur White (°1959) die in oktober 2014 zelf de meerderheid van aandelen voor een symbolisch bedrag verwerft. Nadat VLM als onderaannemer wordt bedankt door Cityjet (KLM/Air France) is het einde onafwendbaar. In juni 2016 wordt VLM failliet verklaard met een vermoedelijk deficit van meer dan 20 miljoen €.
Dit alles is een schoolvoorbeeld hoe waardevolle en levenskrachtige Vlaamse initiatieven ten gevolge van Belgische federale intriges en gebrek aan steun van de eigen Vlaamse overheid, de das worden omgedaan.
1992, februari, Elvia
Filip Goevers (°1962), ex-commercieel directeur van De Europese wordt directeur van Elvia (later Mondial Assistance, thans Allianz). Hij zal later ook nog co-directeur (1998-1999) van Sunair worden.
1992, 27 februari, nieuwe vergunningen
Het VCGT kent volgende vergunningen toe (cursief: niet meer actief als reisbureau – *: VVR-lid – (*) gewezen VVR-lid).
(5149) American Field Service (AFS), Intercultural Programs vzw, Brussel. Het gaat hier om een filiaal van een Amerikaanse organisatie die zich bezighoudt met uitwisseling van studenten. Zij werd al in 1981 in België opgericht en bestaat nog steeds.
Er werd een vergunning verleend in 1992 maar het is niet duidelijk wanneer de vergunning opnieuw werd ingeleverd. De persoon belast met het dagelijks bestuur was ene Marcos Florian da Costa.
(5143) *JM Reizen (2015: *DC Travel) bvba, Heusden-Zolder, de bvba werd opgericht op 9 juni 1986 door Jozef Hermans (ex Staf Tours 1986-1990) maar vroeg maar in 1992 haar vergunning aan. Tussen 1986 en 1992 functioneerde de bvba als een management vennootschap. In april 2015 nam Dirk Ceyssens de vennootschap over en wijzigde de naam, maar stopte op 1 november 2017 de reisbureauactiviteiten.
(5147) *Master Tours nv, Antwerpen, handeldrijvend onder de benaming Anders dan Anders, wordt opgericht op 20 september 1990 door Mark Wygers (°Antwerpen 1947, zie biografie 20.05.2003) en Mark Jacobs (°1956, bestuurder tot 1997). Er zijn bindingen met, het in 1988 opgerichte, Master Travel.
Bij de vergunningsaanvraag komen de bestuurders van Master Travel (Georges Staes, Paul Franck, Klaus Brunloop en Maria Baetens) nog voor, maar zij verdwijnen snel van het toneel. In het dagelijks bestuur wordt Maria Baetens (°1954) opgevolgd door Agnes Jacobs (bestuurder tot 1998), en in 1999 door Peggy Biscop (°1970, in dienst sedert 1991, bestuurder 1998-2006) en in 2005 door Catherina Verhelst (°1973, in dienst sedert 1998).
In september 2006 verkoopt Mark Wygers zijn aandelen aan de Groep Moorkens die via verschillende vennootschappen bestuurdersmandaten opneemt. Het is echter vooral Axel Moorkens die optreedt, vanaf 2010 bijgestaan door de CEO, Guido Geens. In maart 2013 neemt Geens, gesteund door een Indonesische vennootschap, alle aandelen over.
Master Tours/Anders dan Anders is zowel wat kwaliteit als kwantiteit betreft de onbetwiste marktleider wat betreft begeleide groepsreizen op verre bestemmingen.
(3545) (*) Patro Tours bvba, Sint Niklaas, werd gesticht in april 1987 door Patrick Rogman en Irma Anthonissen.
Deze laatste deed haar beroepsbekwaamheid op bij Reizen Otax (3361) en Lido Tours (1123). Men was lid van de VVR van 2003 tot 2013.
(5141) Reizen *Storme, Brugge, was de eenvrouwszaak van Brigitte Piert (°1955, ex Linglez Reizen, ex Touring Club). De activiteiten werden in maart 2002 stopgezet.
(5151) Wats nv Antwerpen (handeldrijvend onder de naam Wirtz Reizen) werd opgericht op 17 januari 1992 door Christophe (1927-2014) en Ignace Wirtz, die het handelsfonds van het vroegere Wirtz Reizen uit het faillissement van TEA hadden gekocht. In maart 1998 trok Ignace zich terug en in maart 2007 werd Christophe als ged. bestuurder vervangen door Patrick Sevenans (°1955), die al sedert 1978 in het kantoor werkzaam was en die vroeger (2005) reeds de meerderheid van de aandelen had overgenomen. Een andere aandeelhouder is Simone Van Riet..
1992, 2 maart, UPAV
Jean Philippe Cuvelier van Service Voyages/Rainbow volgt (+) Jacques Solé op als voorzitter van UPAV.
Jean-Philippe Cuvelier
Jean-Philippe Cuvelier wordt geboren in Elsene op 19 februari 1957. Hij studeert sociale communicatie en journalistiek aan de ULB en haalt in 1982 zijn diploma. In zijn studententijd speelt hij een belangrijke rol in de Université Libre de Bruxelles en vervult er sedert 1979 talrijke functies.
Ook zijn carrière als reisagent vindt haar oorsprong in dit links/intellectueel bastion. In 1982 wordt hij medewerker van de reisdienst van de universiteit, voorzitter van de vzw Caravanes de la Jeunesse Belge en penningmeester van de vzw Auberges de Jeunesse.
In 1985 sticht hij zijn eigen vennootschap, de nv Services Voyages, die het handelsfonds van de ULB reisdienst overneemt. Vanaf 1994 waagt hij zich ook aan touroperating door de overname van het in 1992 opgericht Rainbow van Claude Tasiaux (Artex).
Vanaf 1995 is hij betrokken bij het samenwerkingsverband Giga Top/Achats maar na een conflict met (+) Jacques Solé sticht hij in 2003 zijn eigen Travel Group. Van 1989 tot 2015 is hij ononderbroken bestuurder van de Union Professionelle des Agences de Voyages. Hij is er voorzitter van 1991 tot 1998 en opnieuw van 2002 tot 2015 en ondervoorzitter van 1998 tot 2002. Hij was er de absolute patron en volgde op deze wijze het voorbeeld van andere PS-potentaten in Franstalig België.
Cuvelier was in de Belgisch/Franstalige reisbureausector onbetwistbaar de centrale figuur. Hij vertegenwoordigde overal en altijd de sector en was sedert 1992 voorzitter van het Franstalig technisch comité voor de reisbureaus. Cuvelier was één van de weinigen die het uitoefenen van, meestal niet betaalde, mandaten kon combineren met persoonlijke successen, zowel in het zakenleven als in de privésfeer. Haantje de voorste zijn, was er bij Jean-Philippe al bij in de kleuterklas, in het lager onderwijs, bij de scouts, in het atheneum en aan de universiteit.
Wij zijn geen echte vrienden en zullen het ook nooit worden. Daarvoor zijn onze politieke en levensbeschouwelijke achtergronden te verschillend en is er ook nog de taalbarrière. Voor diepgaande gesprekken met Jean-Philippe is mijn Frans en zijn Nederlands, niet goed genoeg. Wel is er een wederzijds respect. Ik bewonder zijn handigheid om met een, in feite zwakke basis, zoveel invloed uit te oefenen (3).
Privé heeft Jean Philippe in zijn carrière een, mij onbekend, aantal (vrouwelijke) partners versleten en heeft er twee kinderen (Antoine en Caroline) aan overgehouden.
Men beweert dat zijn passie voor vrouwelijk schoon in dezelfde mate is gedaald, dan zijn inzet voor golf is gestegen. Als zestiger moet je toch eens kunnen kiezen!
1992, 7 maart, Sabena
Guy Coëme (PS, °Borgworm 1946) wordt minister van verkeer in het eerste kabinet Dehaene. Hij wordt, in het kader van het Agusta schandaal tot ontslag gedwongen op 21 januari 1994.
1992, 12 maart, VVR raad van bestuur
De raad van bestuur kent de Vde Prijs Jan Van Eeckhout, voor een proefschrift in verband met de reissector, toe aan: Ingrid Steyaert en Tania Debacker, studentes aan het Hoger Technisch Instituut te Brugge (thans Vives) voor hun proefschrift: Toeristische sterkte-zwakte analyse van Knokke en Oostende.
In dezelfde vergadering worden volgende nieuwe leden aanvaard (cursief: niet meer actief als reisbureau; *: nog VVR-lid):
(5055) Albatros Reizen, Keerbergen
(5139) Asatours, Lier
(5093) Baina, Antwerpen
(5101) Reizen Bellemans, Ninove.
(5127) Business & Travel Limousine Service (BTLS) nv, Brugge, werd gesticht op 13 april 1990 door Guy Boterberg (°Aalst 1955), en de nv Eltebe. Bestuurders waren Antoine en Pascal Linglez (°Brugge 1963), Michel Traen (°Brugge 1948) en Jean Pierre Bossant (°Brugge 1945). In januari 1992 werd een vergunning aangevraagd maar na korte tijd terug ingeleverd. De vennootschap bestaat nog steeds en is thans eigendom van de familie Linglez.
(1057) Cool Reizen-Merckx, Aalst.
(1097) De Duinen nv, Herentals, werd gesticht op 29 januari 1939 door de familie Driesens. Tot aan zijn overlijden in 1990 oefende A. De Want het dagelijks bestuur uit. Hij werd toen opgevolgd door Ferdinand Boey (in dienst sedert 1960) die een jaar later werd vervangen door Jozef Buyckx (in dienst sedert 1977) en vervolgens trad Cinthia Bogaerts (°1974) aan. In de jaren negentig werd het bedrijf verkocht aan de Zweedse groep Linjebuss. die later op zijn beurt door het Franse Veolia, werd opgeslorpt.
Veolia vond haar oorsprong in het in 1911 door de Franse familie Latil opgerichte Compagnie Generale d’Entreprises Automobiles (CGEI) die in 1980 werd gekocht door de Compangie Generale des Eaus.
In België werden de busactiviteiten in 2014 gekocht door Hansea. De familie Driesens (François en Jacques) verdwenen in 2002 uit het bestuur
(5125) De Jong Intra Vakanties, Gent
(5095) Exclusive Tours, Turnhout
(5049) Frits Reizen, Zottegem
(1323) Interticket, Antwerpen
(3543) Linden Cars, Linden
(3343, 1469) Muylaert, Denderhoutem
(5079, 2367) Paradiso Tours, Gent
(5067) Polyvision Travel, Aalst (nu Aalst Travel Bureau)
(5083) Pro Flight, Deurne
(5073) RCI Benelux, Dilbeek
(5043) Robs Travel, Gent
(5131) Spectrum Travel, Kontich
(5113) Special Travel, Liedekerke
(5141) Storme Reizen, Brugge
(2215, 5135) Terra Travel, Ekeren
(5129) Travel Worldwide Belgium, Schoten.
Als geassocieerde leden worden aanvaard:
Airtip
Budget Rent a car
Meridiana Airlines
Soras
Transair
Tunesische Dienst voor Toerisme.
1992, 27 maart, Sabena
Sabena wordt omgevormd tot een gewone vennootschap. Er wordt tevens beslist dat de naam Sabena geen afkorting meer is maar een echte maatschappelijke benaming. Deze statuutwijziging moet de samenwerking met Air France mogelijk maken (4). Ondanks grote tegenstand van de Vlaamse partijen (CVP en Volksunie) zal deze samenwerking, die een flop wordt, door de Franstalige partijen worden doorgedrukt.
1992, april, Sunair
De operationele directie van de Sunair groep wordt grondig gewijzigd: Andre Deelen (1944-1996) operations manager touroperating; Willy Van Holme (°1931) general manager vliegvakanties; Marc Dessein (°1958) marketing manager; François Moermans (°1962, ex Apple) financieel directeur en Willy Ameye (ex Airtour) zal zich voortaan met de puplic relations bezighouden. De top (Rudolf en Mark Vanmoerkerke) blijft echter ongewijzigd.
1992, april, VCGT
Minister van cultuur, Hugo Weckx benoemt Frans Janssens (1927-2009), CVP/ACW) tot voorzitter de raad van bestuur van het Vlaams Commissariaat Generaal voor toerisme (thans Toerisme Vlaanderen) in opvolging van Rudolf Vanmoerkerke. Antoon Van Eeckhout wordt bestuurder van dezelfde instelling. Deze benoeming geeft aanleiding tot een ware hetze ten overstaan van mijn persoon en de VVR. De achtergrond van het verhaal is als volgt.
In november 1991 ontmoet ik op de boekenbeurs Karel Dillen (1925-2007), toenmalig voorzitter van het Vlaams Blok. Hij staat er, in een klein standje, eenzaam en verlaten en treurig bij, om een van zijn boeken, te promoten, te verkopen en te signeren. Geen van de drie activiteiten, blijken overigens succes te hebben. Om er treurig uit zien, moet Karel echt geen moeite doen. Hij zag er al droevig uit bij zijn geboorte en heeft dit uitgehouden tot na zijn dood. Ik heb medelijden met hem en betoon dan ook mijn belangstelling. Wij komen tot een boeiend gesprek over alle aspecten van de Vlaamse beweging, onder meer over mijn strijd voor de Vlaamse reisagent en wisselen tenslotte kaartjes uit.
Na de verkiezingen van 1991, waar het Vlaams Blok haar zetels van 3 op 17 brengt, verwerft het Vlaams Blok een aantal mandaten waarvoor zij geen specialisten kan opvoeren, onder meer bij het Vlaams Commissariaat Generaal voor Toerisme. Onverwacht krijg ik een telefoontje van Karel Dillen met de vraag of ik voor het Vlaams Blok wil zetelen in de raad van bestuur van het VCGT. Hij voegt er bij: zonder enige verplichting, van welke aard dan ook!.
Gezien de streek die minister voor toerisme Patrick Dewael mij in januari 1990 heeft gelapt, door mij niet te benoemen in het Technisch Comité voor de reisbureaus bij het VCGT, zie ik de kans schoon om langs de grote poort terug deze instelling te betreden.
Na akkoord van de raad van bestuur van de VVR neem ik het mandaat op. Tactisch is dit een grote fout. Onze tegenstanders, vooral Glorieux, hebben geen kans gemist om te proberen ook rond de VVR en mijn persoon een cordon sanitaire in te voeren, onder het voorwendsel dat ik een Vlaams Blokker was.
Nu moet ik erkennen dat veel van de programmapunten van deze partij, mij – en blijkbaar ook veel Vlamingen – hebben aangesproken, maar een politiek mandaat voor deze partij – en ook voor andere partijen – heb ik nooit nagestreefd. Verstandige politici, zoals bijv. Luc Van den Brande, (°Mechelen 1945) hebben deze hetze niet gevolgd, maar de door haat, voor alles wat rechts is, verblinde rooie rakkers, onder meer Renaat Landuyt, geloofden maar al te graag dit verhaal.
Toch heb ik geen spijt van mijn periode als bestuurder van het VCGT. Ik heb er de gesel van de politieke inmenging in de administratie leren kennen; ik heb er interessante en leuke mensen ontmoet.
Ik heb er figuren van alle partijen getroffen: van de sympathieke maar een beetje achterbakse Prof. Dr. Urbain Claeys (1938-2017) tot de hatelijke vakbondsleider André Van den Broucke (1928-2007) die obstinaat weigerde mij te groeten, laat staan de hand te drukken. Ik heb ook ontdekt dat Filip De Winter (°Brugge 1962), Gerolf Annemans (°Antwerpen 1958); Filip De Man (°Roeselare 1956) en Frank Vanhecke (°Brugge 1959) geen swastika tatoeages hebben, behoudens uitzonderingen, geen Duitse herders als huisdier koesteren en ook niet elke morgen een Islamiet verorberen…
1992, 2 april, VCGT nieuwe vergunningen
Het VCGT kent volgende vergunningen toe: (cursief niet meer actief als reisbureau – *wordt VVR lid)
(5153) *Brussels Minibus Service (BMS) cv (1992: nv) Wemmel, werd gesticht in april 1990 door Eliane Detaille (°1955, ex Autocars Stassart (1987-1992) en Christian Remote. De reisbureauvergunning werd ingetrokken op 16 juli 2001 en men ging failliet op 22 januari 2002. Ondertussen (eind 2001) was het handelsfonds echter verkocht aan een nieuwe vennootschap (2417) *BMS Travel (zie aldaar).
(5159) *Cosmic Travel Agency nv, Brussel (2000: Liederkerke, 2007: Geraardsbergen) werd opgericht in Diksmuide op 17 maart 1992 door Christine (°1950) en Mira Verdonck en Roza Fiorine. Eddy Verbrugge (°1946, voorheen eigenaar van Fly & Sail, failliet in 1983) werd belast met het dagelijks bestuur, die echter, gezien zijn bedenkelijk verleden in de sector, snel werd vervangen door Aimé Malvaux (ex Wagonlits, ex Evasion). Maar het duurde niet lang tot Chris Verdonck, resoluut de touwtjes in handen nam, vanaf 1998 bijgestaan door haar zoon Merijn Swyngedouw (°1974). Christine Verdonck is een merkwaardige vrouw, als dochter en kleindochter van zelfstandige bakkers en snoepfabrikanten heeft zij het West-Vlaams ondernemerschap met de lepel binnengekregen
Zonder toeristische achtergrond noch diploma’s heeft zij zich op onze sector gestort met één devies: je kan/mag niets verkopen wat je niet door en door kent. In 2012 wordt zij hiervoor gelauwerd met “Den Tone”. Voorafgaand aan de stichting van haar reisbureau, en ook daarna heeft zij aan bestemmingen (Zuid-Amerika) maandenlang doorkruist en heeft zij zich ontpopt als dé specialist voor deze bestemming. Het succes dat zij heeft geboekt, als een van de marktleiders, is dan ook oververdiend.
(5157) *Frevag nv, Antwerpen, werd opgericht op 31 mei 1975 door Frederick (Freddy) Van Gaever (1938-2017) die de vennootschap vooral gebruikte als holding. Na het verwerven van de vergunning was het de bedoeling uit te groeien tot een touroperator, ten dienste van VLM, maar daar is het nooit van gekomen. In 1999 werd de vergunning ingeleverd nadat de Nederlander Jaap Rosen Jacobson (°1950), de controle van vrijwel al de maatschappijen van Freddy Van Gaever had verworven. De vennootschap bestaat nog steeds en is nog altijd als holding actief voor Jacobson.
(5155) *Sunbeam Internationaal bvba, Brussel, werd opgericht door Georges Staes (ex Bando) in maart 1992 en gerechtelijk vereffend op 10 maart 1999.
(lic. onbekend) Via Consultancy & Travel bvba, Antwerpen, werd gesticht in oktober 1991 door de onbetrouwbare Paul Heylen (°Leuven 1949) die betrokken was bij talrijke andere reisbureaus die achteraf allen in moeilijkheden kwamen. Ondanks unaniem negatief advies van het Technisch Comité werd de vergunning door het VCGT toch afgeleverd maar korte tijd daarna weer ingetrokken. De vennootschap werd op 29 juni 2001 in vereffening gesteld. Blijkbaar was Heylen er toen niet meer bij betrokken maar wel een zekere Roland Godefroit.
1992, 10 april, Sabena
Het samenwerkingsakkoord tussen Sabena en Air France wordt ondertekend. In de nieuwe financiële structuur bezit de Belgische staat 61,8 % van de aandelen. De holding Finacra houdt 37,5 % in handen. Bij deze holding zijn Air France, GBL, het Gemeente-krediet, de Nationale Investeringsmaatschappij (NIM) en de verzekeraar OMOB (thans Ethias) betrokken. De nieuwe raad van bestuur van Sabena ziet er uit als volgt:
Voorzitter: Pierre (later baron) Godfroid (°Deurne 1934, wordt als CVP-er beschouwd).
Leden: Albert (baron) Frère (partijloos, 1926-2018, Generale) – Gilles de Kerckhove d’Ouselghem (PSC, °1956, medewerker van minister Wathelet) – Jan (baron) Huyghebaert (CVP, °Ukkel 1945, gewezen schepen van Antwerpen, topman van Kredietbank) – Michel Moll (°1949, PRL, topman van de NIM) – François (baron) Narmon (1934-2013, topman Gemeentekrediet) – de eeuwige PS waakhond, André Pahaut – Marc (baron) Santens (1926-2018, industrieel, VEV)
Jean-Louis Stalport (1950-1997, PS, medewerker van minister Coëme, later administrateur-generaal van de RTBF) – Prof. Dr. Eddy Weymeersch (°Melle 1943, SP) – Clair Ysebaert (VLD, °Oudenaarde 1950, topman van de Gewestelijke Investering-smaatschappij). En tenslotte: Bernard Attali (°1943), Jean-Didier Blanchet (°1939) en François Thomazeau (°1949), allen vertegenwoordigers van Air France.
1992, 12 april, Euro Disney
President François Mitterand (1916-1996) opent Euro Disney (thans Disneyland Paris).
1992, 30 april, Swissair
De chemist, Dr. Hannes Goetz (°1934) volgt Arnim Baltensweiler op als voorzitter van Swissair. Zijn gebrek aan kennis en ervaring van de luchtvaart geven zijn medewerkers, Otto Leopfe (1936-1998) en Paul Reutlinger (1943-2010) vrij spel bij het beheer van Swissair.
1992, 19 mei, IATA/UFTAA ID Card
De International Air Transport Association (IATA) en de Universal Federation of Travel Agents Associations (UFTAA) ondertekenen het contract tot lancering van de IATA/UFTAA kaart. Deze kaart heeft de bedoeling de reisprofessionelen te identificeren. IATA staat er echter op dat alleen door hen erkende reisbureaus voor hun medewerkers deze kaart kunnen bekomen. Voor anderen lanceert IATA later (zonder UFTAA) de TIDS kaart. De samenwerking tussen IATA en UFTAA in dit verband wordt in 2007 verbroken. Beide gaan voortaan hun eigen weg, met hun eigen kaart.
1992, 21 mei, VCGT nieuwe vergunningen
Het VCGT kent volgende vergunningen toe: (cursief niet meer actief als reisbureau – *wordt VVR lid)
(1065) *All Round Travel (ART) nv, Genk, werd opgericht in maart 1992 door Ghislain Lenaerts en Rosemarie Opgehaffen. Arlette Roozen (ex Olaerts International Travel, 1971-1991) werd belast met het dagelijks bestuur. Men had trouwens het handelsfonds en het vergunningsnummer van OIT overgenomen. In januari 1997 werd Roozen opgevolgd door Jules Corthouts (°Heusden 1954, bach toerisme, ex Solmar 1992-1996). Ondertussen waren er ook nieuwe eigenaars opgedoken namelijk: Mark Timmermans (°Genk 1963), Anne-Marie Jordens en Valère Vanheukelom (°Zelem 1952).
In mei 1998 verdwenen Timmermans en Jordens en werden Corthouts en Vanheukelom bestuurders. In maart 1999 kwam Timmermans terug, samen met Petra Drossin (°Diepenbeek 1974). Nadat de vergunning in december 2000 was ingetrokken ging men failliet op 2 april 2001.
(5171) *Asian Travel bvba (ook Pagoda Reizen), Antwerpen, werd opgericht in mei 1992 door Paul Mommaerts die zijn medeaandeelhouder Julien Roelants (°Merksem 1953, ex Jeto 1984-1989, ex Explore 1989-1992, later Travel Worldwide) belastte met het dagelijks bestuur. In oktober 1993 werd hij opgevolgd door Patricia Somers (°Antwerpen 1962, ex Ictam 1984-1990) en in maart 1995 door Chris Wehinkel (ex Kuyl Travel, VTB, Iberia, Casco Reizen). Naar eigen zeggen was Asian Travel een zustermaatschappij van Travel Related Services Thailand. Deze relatie was onbestaand, minstens dubieus, want later kwam de zogenaamde Thaise moedermaatschappij nooit meer in het vizier. Van 1993 dook echter ene ander figuur, Luc Van De Woestyne (5) op. De vergunning van Asian Travel werd in 1997 ingetrokken en op 18 maart 2010 werd het faillissement uitgesproken.
(5181) *BCF Reizen, Leopoldsburg, is de eenmanszaak van Christiane Berckmans (ex Eurotouring 1982-1992) die tot maart 2013 een bescheiden maar probleemloos bestaan leidde.
(5173) *Green Lotus Trekking vzw (2007: bvba), Grimbergen, werd als vzw opgericht door Roger De Groen (°1938), Greet Engelen (ex Kuyl Travel 1984-1990) en Maurice Vreugde. Men gespecialiseerd in trektochten door Nepal. De vergunning werd ingeleverd in oktober 2012 en de vennootschap correct vereffend.
(5179) IFB Reisedienst für Wirtschaft und Kultur Gmbh, Brussel, kwam op de markt als filiaal van een gelijknamige Duitse organisatie en werd in maart 1993 omgevormd tot bvba door de Duitser Hans-Helmuth Schild, actief in de sector sedert 1976. In maart 1998 werd hij in het dagelijks bestuur opgevolgd door Martine Vanhove (°1961, in dienst sedert 1993). In 1998 kwam er een andere eigenaar, de Engelsman Rony Burns. In 2000 werd de naam gewijzigd in Saetem Belgium. De vergunning werd in dezelfde periode ingeleverd. Men hield zich uitsluitend met incoming bezig.
(3339, 5167) Keymeulen bvba, Wetterem, was het autocarbedrijf van Roland (zaakvoerder tot 2000) Luc en Leon Keymeulen (tot 2006) dat in 1989 een C en in 1992 een A-vergunning verkreeg.
De vergunning werd ingeleverd in januari 2006 en de vennootschap werd in vereffening gesteld op 26 jun i 2010.
(5165) *Magic Travel, Maldegem, was de eenmanszaak van Krystian Frackiswicz, ex Royal Tours 1984-1987, ex-Jetair 1987-1992). In maart 2004 werd het handelsfonds en het vergunning-nummer overgenomen door de bvba The *Holidaymaker (zie aldaar)
(5169) *Nyl Travel nv, Antwerpen, werd gesticht op 14 mei 1992 door Manuah (°1958) en Lev Nanikashvilli en Maria Mathyssens (°1952, ex Reizen Zeppelin) die tot 1999 het dagelijks bestuur waarnam. Zij werd opgevolgd door Manuah. De voornaamste activiteit van deze Georgisch-Joodse familie is import en export. De reisbureauvergunning werd in 2005 ingeleverd.
(5177) *Travel 2000 bvba (ook handeldrijvend onder de benaming Jeugd 2000), Antwerpen, werd opgericht door Helena Maes (ex Mulquet Ski 1985-1991) op 18 december 1991. Men was vooral actief in jeugdvakanties en topte op 31 december 2013..
(5163) *Travel Shop nv, Waregem, werd opgericht in april 1992 door Lucien en Pascale Vanwynsberghe en Frida Valcke. Nadia Vlamynck (°1960, ex Apollo Reizen 1979-1991) werd belast met het dagelijks bestuur. Zij werd in maart 1994 vervangen door Martine Dejonghe (°1955). Op 22/12/2000 werd de vennootschap vereffend.
(5175) (*) Van Hoof Reizen, Essen, werd in april 1992 gesticht als eenmanszaak door (Dany Van Hoof, die sedert 1985 een bijkantoor van Lotus Reizen exploiteerde. Op 12 december 1994 werd de eenmanszaak tot een bvba omgevormd. Van Hoof was een dynamische reisagent en opende een aantal bijkantoren. Hij speelde ook een dubieuze rol bij het Hello Holidays avontuur van Ronny Peuteman (zie aldaar). Begin 1999 werd Van Hoof Reizen door de toenmalige verzekeraar, Gerling Konzern, uit de groepspolis financieel onvermogen gezet, wat tevens leidde tot ontslag bij de VVR.
De reisbureau activiteiten werden op 1 januari 2013 beëindigd en de vennootschap verkocht aan investeerders uit de vervoersector, die de naam en de activiteit wijzigden (Lariva bvba).
1992, juni, Vakpers
Robrecht Willaert richt de nv Travel Productions, de latere uitgever van het vakblad Travel Magazine op. Dit blad verwerft een leidende positie op de markt van de professionele pers. Dit ondanks een lastercampagne van Walter Baeke (Travel Express) een vroegere collega en kompaan van Willaert. Robrecht heeft zich altijd, terecht, verheven gevoeld boven dit voortdurend slaan onder de gordel, dat overigens het handelsmerk van Baeke was.
Robrecht Willaert
Robrecht Willaert wordt geboren in Leke op 9 november 1944 als zoon van Maurice (+1981), landbouwer. Hij doet Grieks Latijnse in het Onze Lieve Vrouw college in Oostende en haalt twee licenties (vertaler-tolk en economie) aan het RUCA (Rijksuniversitair Centrum Antwerpen). Aangezien twee broers hem als milicien zijn voorgegaan, is hij vrijgesteld van de dienstplicht en vindt hij snel een job bij het de toenmalige BRT.
De befaamde radio- en televisiemaker, Jan Geysen (1937-1993) neemt hem onder zijn hoede maar in 1979 acht hij het voor bekeken in de toch wel stroeve structuur van de openbare omroep.
Naar eigen zeggen heeft Robrecht een probleem met het feit dat men hem verantwoordelijk stelt voor het incident tussen Johan Anthierens (1937-2000) en Vader Abraham (Pierre Kartner, °1935) in het historisch programma Noord-Zuid op 24 november 1978 en hij verlaat dan ook de BRT in 1979 om zijn weg te gaan als freelance top journalist.
Zijn mooiste en interessantste opdrachten krijgt hij van Time Magazine waarvoor hij enkele merkwaardige bijdragen levert, maar om den brode moet hij ook opdraven voor het Travel Express van zijn vroegere BRT-collega en latere concurrent, Walter Baeke (1943-2004), tot hij in 1986 marketing manager en later directeur reizen wordt bij de VTB-VAB.
Over zijn periode bij de VTB zijn de meningen verdeeld: hijzelf stelt dat het hier vechten tegen de bierkaai betreft, aangezien de reisafdeling door het vroegere wanbeleid, niet te redden was. Hoe dan ook, bij de overname van de VTB door de Gevaert holding en de Boerenbond/Kredietbank is zijn rol er uitgespeeld.
Ondertussen is hij ook persverantwoordelijke geworden bij de VVR en na zijn, vrij plots, ontslag bij de VTB, zien wij een Robrecht die wij noch voorheen, noch later, nooit meer hebben gezien. Hij zit in zak en as en is diep gekrenkt in zijn zelfvertrouwen. De plannen voor een eigen vakblad zijn al wel aanwezig, maar hij twijfelt toch nog aan het succes. Ik slaag er in deze twijfel weg te nemen, en hij gaat er dan ook voor, met het gekende succes.
De VVR heeft hier aan geen enkele verdienste, Robrecht Willaert heeft het alleen gedaan, maar misschien heeft ons klein duwtje in de rug, toch nog een rol gespeeld. De financiële structuur van Travel Productions nv is met enige geheimzinnigheid omgeven. Een medestander van het eerste uur is de Standaard-journalist, Frans Marchal (°1941) maar ook de accountant (Etienne Baert) en Roger De Laet waren of zijn medeaandeelhouders.
Van 1997 tot 2000 is een dochtermaatschappij van Elsevier, Reed Publications, hoofdaandeelhouder maar later koopt Robrecht de aandelen terug. Vandaag bezitten Robrecht en zijn zoon Pieter de meerderheid van de aandelen.
Robrecht is de meest invloedrijke figuur van de Vlaams/Belgische reiswereld. Niet door geld, alhoewel hij beslist niet onbemiddeld is, evenmin door politieke invloed (op dat terrein is hij kleurloos), maar door zijn persoonlijkheid, zijn doorzicht en kennis en enkele schitterende initiatieven, onder meer het sedert 1998 jaarlijkse georganiseerde en zeer winstgevende TM Travel Award project. Iedereen heeft er (verdoken) kritiek op, maar verschijnt elk jaar opnieuw, velen in gehuurde avondkledij, massaal op dit evenement.
Robrecht heeft drie kinderen: Pieter (°1974) uit zijn eerste huwelijk met Lieve Wuyts (1945-1993, public relations manager van Procter & Gamble en thans wonende in Thailand); zijn adoptiezoon Loic (°1995) en Annouck (°2003) uit zijn tweede huwelijk met de voormalige reisagente en docente aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen, de sprankelende Dominique Verbeeck (°Mortsel 1965), misschien wel de enige persoon waar hij (soms met tegenzin) naar luistert.
Robrecht is een homo universalis, in de breedste zin van het woord. Hij is een man die alles afweet van alles, of toch de indruk geeft en heeft (bijna) de ganse wereld bezocht (onlangs nog Bhutan, als het 164ste land) en spreekt vloeiend zes talen (de vier traditionele + Zweeds en Italiaans).
Robrecht is ridder in de hoogste ordes van Italië en Finland en met dit land heeft hij een bijzondere band. Hij is de enige Vlaming die een landhuis bezit boven de Noordpoolcirkel.
Robrecht is een ondoorgrondelijke figuur: ogenschijnlijk uitermate, soms irritant, zelfverzekerd; zeer intelligent; geslepen en manipulatief; eigenzinnig en eigengereid, veeleisend voor zichzelf en anderen.
1992, 2 juni, VVR
De VVR organiseert haar eerste regionale vergadering: Afspraak met de voorzitter. De leden krijgen er de gelegenheid om in een informele en ontspannen sfeer van gedachten te wisselen met de leiding van hun beroepsvereniging.
1992, 23 juni, VCGT nieuwe vergunningen
Het VCGT kent volgende vergunningen toe: (cursief niet meer actief als reisbureau – *wordt VVR lid)
(5191) K Travel, Maasmechelen, was de eenmanszaak van Danny Kellens (°1959) die voorheen actief was bij (1977) Maaslandia, het bedrijf van zijn vader en broer. De vergunning werd in oktober 1997 ingetrokken.
(3547) *Peltax bvba (1996: nv), Wommelgem, werd in het begin van de jaren tachtig gesticht door Eddy Pellegroms (°1939) die in 2006 werd opgevolgd door zijn zoon, Frank (°1964). Het betrof vooral een autocar- en taxibedrijf met beperkte reisbureau-activiteiten. De vergunning werd in mei 2009 ingeleverd en de vennootschap werd op 21 september 2009 in vereffening gesteld.
(5185, 2449) *Special World Travel (SWT) nv, Antwerpen, werd opgericht in juni 1992 door de Nederlander Jozef Trijnens (°1940), Ludmila Tukker en Vasili Ermakov. Trijnens was van 1986 tot 1988 reeds actief bij Golden Label Travel maar verkocht het bedrijf in 1988. In september 1993 werd SWT overgenomen door de Amerikaanse (Delaware) holding LB Management Inc. waarvan Eddy De Smet (1942-2016, voorheen Sunnytours, later Freetours) de feitelijke eigenaar was. In 2001 verwierven de Nederlanders ijzerhandelaars Cornelius en Robrecht Schuddebeurs (vader en zoon) de meerderheid van de aandelen en stelden Katia Nagels en Eric Tanghe aan tot hun afgevaardigden in de raad van bestuur. In 2004 werd de A-vergunning omgezet in een B en Guido Vloeberghs (°1949) belast met het dagelijks bestuur. Het faillissement werd uitgesproken op 16 maart 2006.
(3549) *Autocars Marino *Verhenne, bvba, Marke, werd op 19 december 1991 opgericht door Marino Verhenne (°1964) die al sedert 1989 actief was bij het ouderlijk bedrijf de nv Autobussen Verhenne. Aangezien de toenmalige verzekeraar financieel onvermogen in 2000 de dekking introk verliet Verhenne de VVR in 2000. De reisbureau activiteiten werden in 2009 stopgezet maar de vennootschap is nog actief als onderdeel van de groep Keolis
1992, juli, Garantiefonds (GF)
De ganse reisbureausector verklaart zich akkoord met het principe van een Garantiefonds. Een werkgroep bestaande uit Antoon van Eeckhout (VVR), Jean Helft (UPAV-Transamerica) en Luc Van Geluwe (ABTO-Sunair) zal het dossier voorbereiden.
1992, juli, Geschillencommissie
ABTO, FBAA en BTO treden toe tot de Geschillencommissie en worden opgenomen in de raad van bestuur. Vooral de toenmalige voorzitter, Hans De Coninck, heeft zich hiervoor ingespannen.
1992, 6 augustus, VVR raad van bestuur
De raad bespreekt en vergelijkt het ontwerp protocol tussen de VVR en de Federatie Toeristische Industrie (FIT-FTI) tot aansluiting bij deze koepelorganisatie. De tekst van het FIT/FTI voorstel wordt met 8 tegen en 2 stemmen voor afgewezen. Met dezelfde score verzet de raad zich tegen de verderzetting van de onderhandelingen. Voorzitter Daels is de enige die voor stemt.
1992, 18 augustus, VCGT nieuwe vergunningen
Het VCGT kent volgende vergunningen toe: (cursief niet meer actief als reisbureau – *wordt VVR lid)
(lic. onbekend) Cosmo Travel nv, Bonheiden, werd opgericht in juli 1992 door Patrick Van Schap (ex. Pauwels Reizen 1987-1992), Joseph Poelmans, Michael Braemer en Christine Van Schap. In oktober kwam er al een einde aan de activiteiten. Het is niet duidelijk of het een vereffening of een faillissement betrof.
(5197) Free Out Travel Club cv, Heusden Zolder (later Zonhoven) werd gesticht op 4 juli 1992 door Peter en Jean Pierre (°1943) Govaerts, en Marc Thyssens die het dagelijks bestuur toevertrouwden (tot 1998) aan Huguette Nelissen (ex Groep S).
(5187) *Kamaan Reizen, Turnhout, was de eenmanszaak van Rosette Beckers (ex Alom Travel 1978-1985). Zij leverde haar vergunning in augustus 2000 in maar hervatte haar reisbureauactiviteiten in 2019 (zie aldaar).
(5193) *Talos Reizen, Mortsel, werd gesticht als eenmanszaak in juli 1992 door Joannis Kotzianogliou (°1954) en zijn partner Brigitte Wauters (°1961). Kotzianogliou was in Griekenland, reeds actief sedert 1983. In juni 1994 werd een bvba opgericht, die het handelsfonds overnam, en werd de zetel verplaatst naar Brussel. In 1996 werd de benaming gewijzigd in Professional Organizers for Leisure and Industry (POLI). In januari 2000 werd de vergunning ingetrokken, het faillissement volgde op 1 april 2000.
1992, september, Rudolf Vanmoerkerke
Rudolf Vanmoerkerke doet een profetische uitspraak in het eerste nummer van Travel Magazine. Hij verklaart wat vandaag werkelijkheid is geworden: de geëmancipeerde toerist wordt de grootste bedreiging voor de reisindustrie.
1992, 10 september, raad van bestuur VVR (RVB)
Mark Vanmoerkerke, voorzitter van de Federatie van de Toeristische Industrie verdedigt, op vraag van VVR-voorzitter Piet Daels, in de RVB zijn standpunt dat de VVR opnieuw moet aansluiten bij de FIT. Onze raadsman, Fred Van Bellinghen geeft een uitgesproken negatief advies. In de weken voor de vergadering komt een onoverbrugbaar meningsverschil in verband met dit onderwerp, tot uiting tussen sommige bestuursleden en Piet Daels.
Op de vergadering zelf en nadat Vanmoerkerke is vertrokken, steunt een meerderheid van de raad de motie van wantrouwen ingediend door Van Eeckhout, tegen voorzitter Daels. Deze neemt onmiddellijk ontslag als bestuurder en zal ook de VVR verlaten. Uiteraard is de frustratie bij Daels (begrijpelijk) groot. Hij geeft een interview aan Travel Express, met een scherpe aanval tegen mijn persoon, die hij enkele dagen later, probeert in te trekken. Maar de haatdragende Walter Baeke publiceert ongecensureerd het interview, ook de uitspraken die door Daels als nooit bevestigde vermoedens worden omschreven.
1992, 17 september, Garantiefonds
Gerard Brackx wordt voorzitter van de Gemengde werkgroep Garantiefonds waar alle beroepsverenigingen aan deelnemen.
1992, 29 september, VCGT nieuwe vergunningen
Het VCGT kent volgende vergunningen toe: (cursief niet meer actief als reisbureau – *wordt VVR lid).
(5201) Reizen *Depauw (sedert 1997: Tanghe-Depauw) bvba, Bellegem-Kortrijk, werd gesticht op 15 september 1992 door Hilde Depauw en vond haar oorsprong in een vzw die door haar vader werd opgericht. In 1997 trad Hans Tanghe toe tot de leiding en in 2012 Louis Tanghe. Men is gespecialiseerd in jongeren reizen.
(5203) L & G International nv, Meise (ook handeldrijvend onder de naam Wings ’n Wheels) werd opgericht op 7 september 1992 door Geert Raes (6) en zijn echtgenote Lucrese Vanneste (°1957, bachelor toerisme, ex Wasteels 1977-1992).Men is vooral actief als touroperator met specialisatie op Noord-Amerika. Er is een onverklaarbare aversie ten overstaan van de VVR.
(5199) LV Travels nv, Steenokkerzeel, werd opgericht in april 1992 door Nathalie (ex Ten Bel, ex Transintra), Robert en Michel Verwaerde en John Lund. De vennootschap ging failliet in 1996.
1992, oktober, Jetair
De eerste geruchten in verband met de overname van Jetair door TUI duiken op in de pers. Brackx ontkent dit in alle talen. Het feit dat Jetair voortaan vrijwel uitsluitend haar incoming agents kiest bij TUI filialen wordt door Brackx afgedaan als louter toeval.
1992, 1 oktober, Avistar
Alex Roland (°1944) uit Fontiane l’Eveque sticht het samenwerkingsverband Avistar. Roland is een vastgoedmakelaar en reisagent (Transal, gesticht in 1980). Avistar wordt later aangevuld met de beroepsvereniging Unistar (later, FAVI, nog later Travel Union), die als (kleinere) tegenhanger van UPAV gold. Na verschillende paleisrevoluties van 2008 tot 2010 speelt Roland thans geen bepalende rol meer in Avistar/Travel Union.
1992, 27 oktober, Sabena
Uit protest tegen de saneringsmaatregelen van Godfroid roepen de Sabena vakbonden een algemene staking uit en blokkeren de luchthaven. Bij kortgeding wordt deze blokkering verboden. De VVR zal in 2001 met een gelijksoortige procedure een langdurige blokkering van Zaventem verhinderen.
1992, november, Etecta
De VVR sticht het European Training & Education Center for Travel Agents, een opleidings- en trainingsinstituut dat de IATA/UFTAA cursussen organiseert. Etecta heeft honderden cursisten aan dit gewaardeerd, maar later niet meer vereist, diploma geholpen. Erik Vekeman wordt aangesteld tot diensthoofd.
Erik Vekeman
Erik Vekeman (°Ronse 1944) was vooral bekend als docent luchtvaart bij Sabena, aan de Erasmus en Thomas More Hogescholen en bij Etecta. In die functie was hij schitterend: competent, boeiend en bezielend.
Erik deed zijn Grieks-Latijnse middelbare studies in Ronse. In het hoger onderwijs probeerde hij geneeskunde en later tolk (Engels-Russisch), beide zonder succes. Na zijn legerdienst werkte hij op het kabinet van zijn streek- en partijgenoot, Herman De Croo, die hem later bij Sabena dropte. Hij bleef er 27 jaar en oefende er talrijke functies uit. De laatste functie die Erik bij Sabena bekleedde was deze van Vice-president IATA Affairs.
In die hoedanigheid reisde hij, meestal in first class, de wereld rond en bouwde een netwerk uit bij de IATA en de luchtvaartmaatschappijen. Zijn uitgebreide talenkennis en zijn dienstbaarheid gekoppeld aan een aanzienlijk budget representatiekosten en zijn fysiek vermogen om lange nachten met grote hoeveelheden drank en charmant gezelschap te overleven, bezorgden hem veel sympathie bij collega’s, die over beperktere middelen beschikten.
De toenmalige commerciële directeur van Sabena, Bernadette Van Milders (1950-2009) zag dit anders en schafte zijn functie af en wees hem meteen de weg naar de uitgang. Door tussenkomst van de VVR, die niet vergeten was dat Vekeman ooit gezorgd had voor de erkenning van de VVR als APJC-lid, kon hij zijn leeropdracht bij de Erasmus Hogeschool uitbreiden tot een fulltime betrekking en kreeg hij meteen zijn aanstelling tot diensthoofd van Etecta.
In de beginperiode van het Garantiefonds werd Vekeman door de VVR voorgedragen als één van de twee dienstdoende directeurs maar bij de definitieve benoeming moest hij het afleggen tegen Mark De Vriendt.
Vekeman is een sympathieke egoïst en opportunist die er niet voor terugschrikt zijn vrienden van gisteren de rug toe te draaien voor opportuniteiten van morgen. Op die manier verbrak hij ook de banden met de VVR. Toen Etecta minder succes boekte omdat de IATA het verplichte diploma afschafte, stapte hij zonder verpinken over naar de toenmalige concurrentie van zijn eigen instituut.
Ondanks het feit dat de zeldzame keren dat wij Vekeman nog ontmoeten er beschaafd wordt geknikt of de hand gedrukt, is het nooit meer echt goed gekomen. Erik Vekeman heeft een knappe en slimme dochter (Christel, handelsingenieur) uit zijn tweede huwelijk met de charmante Aline, een gewezen bediende bij de Kredietbank.
1992, 4 november, VCGT nieuwe vergunningen
Het VCGT kent volgende vergunningen toe: (cursief niet meer actief als reisbureau – *wordt VVR lid)
(5215) Archipel Reizen, Eeklo, is de eenmanszaak van Pascale De Wulf (°1964). Op dezelfde locatie baatte haar vader, Norbert De Wulf, van 1980 tot 1991 een bijkantoor van Fiesta Reizen uit. De overeenkomst werd door De Wulf eenzijdig verbroken, met als doel een eigen vergunning te bekomen. Na een korte periode opgetreden te zijn als illegaal bijkantoor van Selecta Cars, waarvoor men trouwens werd veroordeeld, werd de eigen vergunning aangevraagd en zonder probleem verkregen.
(5209) *Blue Travel bvba, Mechelen, wordt op 5 oktober 1992 opgericht door Christine Bauwens (°1959). Op 1 november 2017 worden de activiteiten gestopt en het handelsfonds verkocht aan AVD Travel.
(5213) *Isis Reizen bvba, Diksmuide, werd opgericht op 3 oktober 1992 door Hilde Moerman (°1965) die tot 1996 Bart Geerardyn (ex Wim Desmet Reizen 1981-1987) belastte met het dagelijks bestuur.
(2229, 5375) Kempo Reizen bvba, Ekeren, werd in oktober 1992 gesticht door Lucien en Antoon Hendrickx. Deze laatste was actief bij Jeto Adventutres van 1979 tot 1989. In december 1993 vervoegde Marleen De Winter, ook een oudgediende van Jeto, de leiding. In 1999 werd het handelsfonds door Intertravel overgenomen en de vennootschap ging op 23 augustus 2001 failliet.
(5211) *Nobel Reizen, Belsele, was de eenmanszaak van Hilaire Huys en Marie-Jeanne Janssens die van 1982 tot 1992 een bijkantoor van Fiesta Reizen hadden uitgebaat. De activiteiten werden op 4 april 2008 stopgezet.
(5217) *OK Travel bvba, Blankenberge, werd op 13 april 1979 onder de naam Inca Palace opgericht door de dokterszoon, Paul De Geest (°1952) en fungeerde van 1983 tot 1992 als franchisenemer en bijkantoor van Sun Reizen De eigen vergunning werd aangevraagd onder de benaming Albatros Worldwide, maar aangezien er al een reisbureau met deze naam bestond, werd in 1993 de naam gewijzigd in OK Travel. Sedertdien functioneert dit uitstekend reisbureau probleemloos in de regio.
(5207) *Romantic Travel bvba, Mechelen, werd opgericht in oktober 1992 door Marc Vermeire (ex Huybrechts Reizen 1975-1992). De activiteiten werd gestopt in september 1998 en op 28 november volgde het faillissement.
(originele lic. onbekend, 5191) *Travelplan bvba, Lanaken (1993: Genk) werd opgericht op 27 oktober 1992 door Patrick Van Schap (ex Pauwels Travel Bureau 1987-1992) die de vennootschap later verkocht aan de Genkse cardioloog Dr. Walter Van Mieghem en Liliane Heldermans (°1953)
Ook de dubieuze Alex Plessers, gewezen haarkapper en kompaan van de oplichter Labyed (Nejma, Safar Tours, Challenge Travel, allen failliet) was een tijdje bij het bedrijf betrokken dat ook nog optrad als franchisenemer van Globe Reizen uit Antwerpen. In 1998 werd een nieuwe start genomen en in 2007 werd men lid van de VVR. De reisbureau-activiteiten werden gestopt in maart 2009 en de vennootschap wijzigde haar zetel, naam en doel. Voortaan treedt men op als investeringsmaatschappij onder de naam Boschveld Invest met zetel in Eksel.
Het VCGT trekt de reisbureauvergunning in van:
(3223) Autocars Leunens bvba, Halle, werd gesticht in april 1983 en stopte haar activiteiten in onduidelijke omstandigheden in juni 1993. Het bedrijf droeg toen de naam Euro Coach. Er bestaat nog een autocarbedrijf onder dezelfde naam in Halle. De bindingen die beide bedrijven ooit hebben gehad zijn niet duidelijk.
1992, 5 november, VVR, raad van bestuur
De VVR aanvaardt volgende nieuwe leden:
(1981) Reizen Antoine, Affligem
(5069) DAD, Tip Top Service, Kortrijk
(2205) Fly Away, Antwerpen
(5157) Frevag, Antwerpen
(5081) Itinera Reizen, Asse
(5143) JM Reizen, Heusden-Zolder
(5165) Magic Travel, Maldegem
(5169) Nyl Travel, Antwerpen
(5193) Talos Reizen, Mortsel
(5163) Travel Shop, Waregem
(3043, 5145) Autocars Verpalen, Essen
(5151) Wats, Antwerpen
Als geassocieerd lid:
Hespeel Aviation
Terres d’Afrique, Tournet,
Toeristische dienst van Zwitserland.
De nieuwe UPAV voorzitter, Philippe Cuvelier, neemt deel aan de vergadering en maakt het voornemen bekend om ook de FIT/FTI te zullen verlaten. Dit gebeurt korte tijd later en is tot op heden zo.
1992, 29 november, Reiscontractenwet
Senator Luc Martens (°Maldegem 1946, later burgemeester van Roeselare) dient een wetsontwerp in, die de basis vormt van de reiscontractenwet. Deze tekst wordt voorbereid met de vertegenwoordigers van de sector en de verbruikersverenigingen. Vooral Test-Aankoop speelt hier een belangrijke rol.
1992, 5 december, VVR
In het licht van de problemen met de vorige voorzitter, Piet Daels (zie artikel 10.09.1992) en nadat alle leden van de raad van bestuur hun mandaat hebben ter beschikking gesteld, keurt de algemene vergadering van de VVR het beleid van de ontslagnemende raad goed en herkiest vrijwel alle leden.
De raad van bestuur bestaat voortaan uit: Carl Appels (nieuw), (+) Jozef De Cauwer, (+) Eddy De Smet, Willy De Sot, (+) Christian De Stoop (nieuw), (+) Guido Gielens, Monique Perpete, Walter Raspoet, Geert Staelens, Leo Vanderpooten, Antoon van Eeckhout, (+) Freddy Van Gaever (nieuw), Thierry Vinck (nieuw).
Antoon van Eeckhout wordt voorzitter.
Cornelius (Carl) Appels
Cornelius (Carl) Appels (1992-1998) werd geboren in Turnhout op 24 november 1942 als zevende kind en tweede zoon van Jos Appels (1916-1989) en Maria Mortier (1916-1994).
Vader Appels was sedert 1945 autocarist (Flamingo Tours) en reisagent (De Trekvogel).Zoon Carl kwam in de zaak in 1967 en werd zaakvoerder in 1975. In 2006 werd de zetel van de vennootschap in Turnhout gesloten en overgebracht naar een voormalig bijkantoor in Geel.
De familie Appels heeft zolang de VVR bestaat altijd een soort respect/haat verhouding met de vereniging gehad. Het aantal keren dat zowel vader Jos als zoon Carl ontslag nam of er mee dreigde is niet te tellen. Steeds opnieuw waren zij het met iets niet eens, van de aanwezigheid van een bepaald persoon in de vereniging of de raad van bestuur tot de stijl van de VVR-communicatie.
Naarmate het zakelijk succes afnam (Flamingo Tours werd afgestoten), werd de ambitie van Carl Appels om belangrijk te lijken groter, tot hij zijn zinnen zette op het voorzitterschap van de VVR.
Voordien had hij geprobeerd om bij UPAV/BBR een rol te spelen, maar behalve een mandaat bij het Technisch Comité heeft hij ook daar niet veel potten gebroken.
Wanneer in 1996 een nieuw verkozen bestuurder (Luc Demuynck) zich meteen, op verzoek van Van Eeckhout, aandiende als kandidaat voorzitter was voor Appels de maat vol. Hij bewerkte een aantal bestuurders zodat er een patstelling ontstond. Zowel Appels als Demuynck haalde, na ettelijke stemrondes, steeds opnieuw hetzelfde aantal stemmen. Alleen een compromis kon een oplossing bieden: Demuynck zou na twee jaar het voorzitterschap overdragen aan Appels, die ondertussen algemeen secretaris werd.
Maar in 1998 heeft Demuynck het als voorzitter zo goed gedaan dat niemand hem nog wil ruilen voor een figuur met het charisma van een mispel. Gevolg: Appels nam nog maar eens ontslag en zal later, onder impuls van Luc Glorieux proberen om de VVR te bestrijden met een lilliput vereniging (Vlara) waar hij op 1 juli 2008 eindelijk voorzitter werd.
In het voorjaar van 2013 verkocht Appels zijn bedrijf aan Anaz Fatih uit Deurne, die van Turkse origine is. Sedertdien is zijn voornaamste bezigheid: de VVR stokken in de wielen steken.
Christian De Stoop
Christian De Stoop (1993-1997) werd geboren in Waregem op 15 januari 1950 in een milieu van zelfstandigen. Naar eigen zeggen is hij verwant aan de eigenaars van Jenevers De Stoop, maar aldaar hebben zij nog nooit van neef Christian gehoord.
De Stoop deed geheimzinnig over zijn studies, nu eens beweerde hij rechten gestudeerd te hebben, dan weer economie. Wel staat vast dat hij als praeses een belangrijke rol heeft gespeeld in het Antwerpse studentenleven.
Ook later zal hij zich vooral bezig houden met functies die wel prestige maar weinig geldgewin opleveren. Zijn legerdienst doet hij als reserveofficier. Hij bracht het zelfs tot reservemajoor. Verder promotie werd echter verhinderd door een reeks veroordelingen.
De Stoop beweerde in de reissector actief te zijn sedert 1975 maar wij ontmoetten hem voor het eerst in 1982 bij Capitol Airways, de Amerikaanse low cost carrier die in 1984 failliet ging. In hetzelfde jaar op 13 september richtte hij samen met zijn toenmalige echtgenote, Gerda Van Heetvelde, en enkele familieleden, International Travel & Real Estate Travel op met een kapitaal van 50.000 € dat slechts voor 35 % was volstort.
Christian maakte grote sier in de reiswereld. Bij de reisagenten gaf hij de indruk dat reizen voor hem maar bijzaak waren en hij het grote geld in de vastgoedsector opstreek; bij de vastgoedsector beweerde hij het tegenovergestelde. Hij werd ook voorzitter van de Skal Club en speelde ook een rol bij de PVV (later Open-VLD).
Uiteindelijk bleek de ondergang echter onafwendbaar.
Zijn levensstijl, inclusief drankproblemen en een echtscheiding, leidden tot intrekking van de reisbureauvergunning (3 juli 1998) en het faillissement op 11 februari 1999. Dit verhinderde hem echter niet om later, tot driemaal toe en voor het laatst in maart 2008, zich kandidaat te stellen voor het voorzitterschap van de Open-VLD. In 2008 haalde hij zelfs 7,88% van de 15.000 stemmen.
In feite was Christiaan een zielige figuur. Hij was van goeden huize, belandde via zijn huwelijk in een nog beter milieu; was begaafd op vele terreinen en toch eindigde zijn professionele carrière smadelijk. Hij wilde voorzitter van de VVR worden en intrigeerde, samen met Appels, tegen Van Eeckhout en Demuynck. Gelukkig hebben wij hem/hen tijdig doorzien. In 1997 werd hij gedwongen om ontslag te nemen. Hij overleed op 28 januari 2018 in Santiago (Chili) op een scouting trip voor een reisbureau die zijn verleden niet kende of niet wilde kennen.
Freddy Van Gaever
Freddy Van Gaever (1993-2002) werd geboren in Berchem op 19 juni 1938 als zoon van Leopold (°1918-?) en Helena Bauwens (°1914-?). Vader was sedert 1937 transportondernemer maar Freddy was het niet eens met zijn visie op het leven en op het zakendoen. Hij zal dan ook later (1963) zijn eigen weg gaan.
Zijn middelbare studies deed hij aan het Atheneum in Berchem en studeerde vervolgens aan het UFSIA (toen St. Ignatius) waar hij een licentie in de handels- en maritieme wetenschappen behaalde. Later zal hij op 53 jarige leeftijd (1993) aan het LUC nog een master in tourism verwerven.
Met zijn echtgenote, Godelieve Gion (°1942), had hij drie kinderen: de tweeling Ann (°1970), doctor in de optimetie in de V.S. en Kristien (°1970), lang chief hostess bij VLM en gehuwd met een lijnpiloot en Jan (°1975), wijnhandelaar.
In 1963 stapt Van Gaever in het bedrijfsleven en richtte Freddytrans op. Vanuit dit transportbedrijf kwam hij in contact met de luchtvaart en op 1 juni 1966 werd hij directeur van Delta Air Transport (DAT), dat hij tot grote bloei bracht.
Aan dit succes kwam in 1974 een einde toen de bepalende francofone aandeelhouders (CMB, Generale Maatschappij) voor rekening van Sabena, DAT kortwiekte. Van Gaever pikte dit niet en nam ontslag. In de jaren die hierop volgden was hij actief in verschillende bedrijven, voornamelijk in de vervoersector (Onatra, DHL, EAT, IPEC, Transavia, enz.) maar hij trad ook op als crisismanager bij PMU en Berchem Sport.
Maar hij bleef dromen van een luchtvaartmaatschappij met basis in Antwerpen. In maart 1989 richtte hij hiervoor Frevag Airlines op maar, niet voor het eerst en ook niet voor het laatst, stootte hij op grote tegenstand bij de Regie van Luchtwegen.
Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon. In februari 1992 werd de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM) gesticht met een kapitaal van 250.000 €. Een luchtvaartmaatschappij is echter een dure bedoening. In juni 1993 kwamen er nieuwe aandeelhouders en in september 1996 verwierf de Nederlander Jaap Rosen Jacobson (°1950) de meerderheid.
In 2007 verkocht hij VLM aan de groep Air France-KLM voor 178 miljoen €.
De jaren 2001 en 2002 waren voor Freddy Van Gaever vermoedelijk de boeiendste van zijn leven. Met (veel) leedvermaak zag hij zijn jarenlange voorspelling, het faillissement van de staatsmaatschappij Sabena, bewaarheid en onderkende meteen de kansen om een andere droom, een intercontinentale luchtvaartmaatschappij, te realiseren. In januari 2002 richtte hij V(an) G(aever) Airlines op.
Maar opnieuw staken zijn vijanden stokken in de wielen. De vlieglicentie bleef maar aanslepen, de kosten liepen op en uiteindelijk moest hij zijn ziel aan de duivel, in dit geval Tony Gram (°Breda 1942), verkopen. VG Airlines werd omgedoopt in Delsey Airlines en Freddy wordt vervangen door een stelletje incompetente managers. Het roemloos einde lag dan ook voor de hand. VG/Delsey Airlines legde de boeken neer op 2 november 2002.
Als zakenman heeft Van Gaever zich altijd ver van de politiek gehouden alhoewel zijn Vlaamse sympathieën duidelijk waren. In 2004 out hij zich als een Vlaams Blokker en werd verkozen in het Vlaams Parlement. Hij bleef er tot 2007 toen hij senator werd. Sedert de verkiezingen van 2010 bekleedde hij geen belangrijk politiek mandaat meer.
In de reisbureausector nam Van Gaever in 1989 Jumbo Reizen in Deurne over. In 1993 werd hij verkozen tot bestuurder bij de VVR en vanaf 1998, nadat Jumbo Reizen werd verkocht aan Jacobson, zetelde hij er namens VLM, die geassocieerd lid was.
Acht jaar lang boeide en verraste hij ons, niet alleen met zijn enorme kennis van de luchtvaart, met zijn spreekwoordelijk gezond verstand en scherp doorzicht maar ook met zijn eindeloze humoristische verhalen. Dat wij dezelfde story bij herhaling moesten aanhoren, vergeven wij hem graag. Iedere versie was immers verschillend.
Van Gaever was zeer verstandig, soms geniaal in het onderkennen van opportuniteiten maar ook soms onbegrijpelijk naïef. Hij veronderstelde dat een idee dat goed is voor iedereen zondermeer door alle betrokkenen zal worden aanvaard en gesteund. Verborgen agenda’s en achterbaks gekonkel waren hem totaal vreemd.
Freddy was genereus, maar ook koppig, en niet tot compromis bereid. Kortom een man naar mijn hart! Hij overleed aan kanker in Borgerhout op 15 december 2017.
Thierry Vinck
Thierry Vinck (1993-2015) wordt geboren in Temse op 12 augustus 1963 als zoon van François (1935-2015) en Dorothea De Souter (°1948). Vader was militair en helpt, na de tijd die nodig is om het vaderland te verdedigen, in de jaren zestig zijn echtgenote in een bijkantoor van “De Zwaluwen”.
In 1973 sticht François Echo Reizen in Berchem en in 1983 vervoegen Thierry en zijn zus, Carine (°1958) hun vader. Vanaf 1991 verwerft Thierry de leiding en in 2000 neemt hij samen met Carine het bedrijf over. Sedertdien spitst Echo Reizen/Enjoy Paradise zich toe op de cruise business, hoofdzakelijk als touroperator.
Onzorgvuldig administratief beleid, een mislukt informaticaprogramma en de harde concurrentie in de cruisesector maakt in oktober 2015 een einde aan het ogenschijnlijk succes. Op 3 december 2015 wordt het faillissement uitgesproken. Thierry Vinck werd, na een korte carrière als barman in een tennisclub, wijnhandelaar, maar zou ondertussen al een paar keer van richting veranderd zijn.
1992, 15 december, VCGT nieuwe vergunningen
Het VCGT kent volgende vergunningen toe: (cursief niet meer actief als reisbureau – *wordt VVR lid)
(5227) *Atlantic Holidays bvba, Sint Niklaas, werd opgericht in september 1992 door Pierre Cant en William Baessens. De vergunning werd ingetrokken in oktober 1997 en op 15 oktober 2001 volgde het faillissement.
(5223) Reizen Baert & Waasland nv Sint Niklaas, was een dochtermaatschappij van een gelijknamige rijschool en werd opgericht op 13 december 1992 door Suzette Baert, Karel Moortgat en Eric De Clercq.
De beruchte Nicole Volckaert (ex Sunway Express, ex Colombus, enz.) werd aanvankelijk belast met het dagelijks bestuur maar in december 1993 vervangen door Patrick Philips (°1961, ex Transintra 1986-1992). Men zag het groot want niet minder dan 5 bijkantoren werden terzelfdertijd geopend. De vergunning werd in 1997 ingeleverd. De vennootschap ging in vrijwillige vereffening op 31 december 2000.
(3553) Autocars Braux bvba, Afflighem, werd gesticht op 21 november 1984 door Rudi Braux. De vergunning werd op 21 september 2012 ingeleverd na de overname/fusie met de Coach Partner Groep/Via Mundi (verg. 5811).
(2231, 6225) *Easy Travel, Ronse, is de eenvrouwszaak van Marie-Anne Vandenhole (°1960) die de stiel leerde bij BV Toerisme (1989-1992). De B-vergunning werd in 2005 omgezet in een A. Het betreft hier het leidend reisbureau in Ronse.
(3439) Micheline Cars bvba, Willebroek, werd opgericht op 31 juli 1992 en nam het handelsfonds van de familie Van Assche over. De reisbureauvergunning werd op een, voor ons onbekende datum, ingeleverd. Men is nog steeds actief als vervoerder.
(1107) Reizen Sint Michiel (RSM Travel) nv, Bree, werd opgericht op 25 september 1992 door Martin Peeters. (1955-2008).
In 1995 werd de vergunning ingeleverd en in 2001 werd de naam gewijzigd in RSM Trade (met andere eigenaars en een andere doelstelling).
(2295, 5225) *Springbok bvba, Roeselare, werd opgericht op 11 september 1992 door Dirk Rosiers (°Gent 1967) die Kathy Van Zieleghem belastte met het dagelijks bestuur. In maart 1996 nam hij de leiding zelf in handen. In dezelfde stad werd voorheen een bijkantoor van Europareizen Merelbeke uitgebaat, wiens handelsfonds trouwens werd overgenomen. In de handelsbenaming gebruikt men trouwens nog steeds Europareizen Roeselare.
1992, 31 december, Belgische reisbureausector
Volgens het, doorgaans goed ingelichte vakblad, Travel Express van Walter Baeke, zijn in 1992 de voornaamste touroperators (omzet in miljoenen euro tussen haakjes):
Sunsnacks (105,24)
Sunair (99,03)
Neckermann (94,29)
Jetair (86,07)
Allair (40,84)
Omnium Tours (23,94)
Transair (16,85)
Airtour (13,11)
Ten Bel (12,17)
Club Med (5,07).
1992, 31 december, Sabena
In 1992 boekt Sabena een omzet van 1,23 miljard € en een verlies van 2,414 miljoen. Er is een negatief bedrijfskapitaal van 344,373 miljoen.
1992, 31 december, Luchtvaart
In 1992 boeken alle IATA-luchtvaartmaatschappijen samen een verlies van 4,34 miljard €. Het grootste deficit ooit !
1992, 31 december, Toerisme
Volgens de World Tourism Organisation (WTO) gaven in 1992 479,8 miljoen toeristen wereldwijd 326,6 miljard $ uit.
Voetnoten
- Robert De Backer dook in 2001 opnieuw op bij Active Golf Travel in Gent dat toen nog verbonden was aan D&D Reizen.
- Intro Aviation werd in 1974 gesticht en in februari 2012 overgenomen door Hans Rudolf Wöhrl (°Nürnberg 1947) die er al een lange carriere in de luchtvaart heeft opzitten o.a. met de Nürnberger Flugdienst en vele andere projecten.
- UPAV vertegenwoordigt amper de helft van de Franstalige reisbureaus (de vereniging van Vlamase Reisbureaus 75 %) en daarenboven is het totaal aantal reisbureaus niet vergelijkbaar. Er zijn dubbel zoveel Vlaamstalige reisbureaus als Franstalige.
- Herman De Croo, omschreef deze samenwerking later als: “het huwelijk van de kreupele en de blinde ..”. Hij kon zich dit veroorloven: de regering die daar mee instemde was er één zonder zijn partij !
- Luk Van de Woestyne (°Eeklo 1939) was de oudste van acht en studeerde voor sociaal assistent. En behaalde later nog een graduaat in de distributie. Van 1963 tot 1975 was en ambtenaar en consultant bij het Sociaal-Economisch Instituut voor de Middenstand. De kennis die hij daar opdeed investeerde hij in de luxe-textielzaak van zijn echtgenote in Knokke, maar gedreven door een vreemde microbe, het toerisme, stortte hij zich in onze sector. Van De Woestyne verzeilde later, als Azië-specialist bij diverse reisorganisatoren (Ecu Travle, Liberty Travel, Escape)..Hij wordt beschouwd als één van de beste Azië-specialisten.
- Geert Raes (‘°Zwevezele 1956) studeerde aan de hotelschool Ter Duinen en was van 1978 tot 1994 actief in de hotelsector, voor het laatst als algemeen directeur van het, thans verdwenen, Palace Hotel in Brussel. Als tegenstander van de VVR spant hij zich de laatste jaren vooral in om het noodlijdende ABTO in leven te houden.