1973
1973, Sabena
Guido Sohie werd directeur voor België en Luxemburg. Samen met Armand Arent (1930-2014, zie nota 1) directeur Sabena Brussel, was hij het eerste Sabena-kaderlid dat respect betoonde voor de Vlaamse reisagent.
Guido Sohie
Guido Sohie (°1934) is afkomstig van, en geboren in, Brugge waar zijn ouders in de Smedestraat een bekende winkel van textielaccessoires uitbaatten.

Guido Sohie behaalde een master in de handels- en financiële wetenschappen en begon zijn carrière als kaderlid van Kodak in Congo en stapte in 1962 over naar Sabena, waar hij directeur werd in Zambia, Tanzania, Kenya en Zuid-Afrika. Later (1978) werd hij algemeen commercieel directeur en verder operationeel directeur van Sabena, directeur van de Belgische vestiging van het CRS-systeem Galileo en eindigde zijn carrière als algemeen directeur van Sobelair (1994). Guido is niet alleen een verstandig, dynamisch en hartelijk man maar ook een echte Sabenien, maar dan van de goede soort.
Binnen het bedrijf verdedigde hij, zonder compromis, de groep waarvoor hij verantwoordelijk was en dit was dikwijls de reisagent.
Nu het boeken van groepen bij luchtvaatmaatschappijen vandaag niets anders dan problemen oproept, was het bij Sabena, onder Sohie en sommige van zijn opvolgers een feest! Annuleringkosten waren onbestaand en van het verstikkende yield management (zie nota 2) had men wel al gehoord, maar men paste het – in hoofde van de reisagent – niet of zelden toe. Tot op vandaag hebben de oudere reisagenten niets dan goede herinneringen aan hun vriend, Guido!
1973, Luchtvaart
Door de fusie van British European Airways en British Overseas Airways Corporation (BOAC) ontstond de toenmalige grootste Europese luchtvaartmaatschappij: British Airways.
1973, Automatisering
Martin Cooper (1928-2009) ontwikkelde voor rekening van Motorola een toestel dat tien jaar later als eerste GSM zou op de markt worden gebracht (de Dyna Tack 8000X).
1973, maart, UPAV
Robert Anciaux werd de eerste betaalde secretaris-generaal van UPAV. Hij was het prototype van de na-oorlogse Belgische reisagent. Oorspronkelijk militair, daarna koloniaal om tenslotte directeur te worden van Transami met bindingen in de scheepvaart (CMB) dat later aan Wagonlits werd verkocht.
1973, april, Test-Aankoop
Test-Aankoop (Test-Achats) kreeg de reissector in het vizier. Op basis van de eerste van een lange reeks gemanipuleerde enquêtes werd de toenmalige marktleider, Airtour, afgebroken.
1973, juni, Targets
Sunair en later Airtour kondigden aan dat zij voor het winterseizoen 1973/1974 de targetcommissie zouden invoeren. Deze nieuwe soort commissie, die de omzetcommissie ten dele verving, bond de reisbemiddelaar aan de touroperator. Zij tastte de onafhankelijkheid van de reisagent aan die verplicht werd de voorkeur te geven aan zijn gegarandeerd inkomen boven het objectief advies aan zijn klanten. Tot 1972 bedroeg de basiscommissie bij de toenmalige grote touroperators 12,5 %; enkele jaren vroeger kon de supercommissie oplopen tot 3,5 % (indien + 250 klanten). In 1971 bedroeg de maximale supercommissie nog 2,5 % (voor een omzet boven de 125.000 €). Aan het verwerven van supercommissies werd nu een minimum omzet en de verplichting elk jaar meer te verkopen, verbonden.
1973, juni, UPAV - VTB
UPAV/BBR won een proces tegen de VTB over de verkoop in een mobiel reisbureau (caravan). Het Commissariaat-generaal voor Toerisme nam voortaan een repressieve houding aan ten overstaan van verkoop buiten de vergunde kantoren.
1973, oktober, Groep T
Creatie van de Groep T bestaande uit de holding Cobepa, Wirtz Reizen, Generalcar en de busconstructeur Van Hool. De groep werd opgericht om Wirtz Reizen over te nemen maar zou later ook een rol spelen in de mislukte redding van Intop.
1973, oktober, UFTAA
De Australiër Osmond Pitts (1923-2025) volgde de Brit Eric Sutherland (+2010) op als voorzitter van UFTAA. Hij bleef het tot 1975.
1973, 17 oktober, Brandstoftoeslagen
Op de bijeenkomst van de OPEC in Koeweit beslisten de Arabische olie-exporterende landen om maandelijks hun productie met 5 % te verminderen tot Israël zich uit, de in 1967, bezette gebieden zou terugtrekken. Deze beslissing, die later werd teruggedraaid, leidde tot de eerste van een lange reeks oliecrisissen en de eerste brandstoftoeslagen in de luchtvaart en het toerisme.-
1973, december, VVR
Stichting van de feitelijke vereniging Vereniging van Vlaamse Reisbureaus door een zekere Antoon Van Eeckhout uit Brugge en Yvan De Sutter (1937-2005) uit Merelbeke. Het lidgeld bedroeg het gigantisch bedrag van 200 F (5 €). Het secretariaat was bij Van Eeckhout in Sint Andries-Brugge en de secretaris was een zekere Yolande Vandekerckhove (mijn echtgenote). De allereerste omzendbrief luidde als volgt.
Waarde reisagent(e),
Op verzoek van een aantal Vlaamse reisagenten werd mij de organisatie opgedragen van een permanent secretariaat ten dienste van de initiatiefnemers en van alle verder geïnteresseerden.
Onze organisatie heeft (vooralsnog) niet de bedoeling op te treden als een ware beroepsvereniging. Wij denken er eerder aan de rol te spelen van een “drukkingsgroep” die volledig vrij en los van alle invloeden de – dikwijls zo bedreigde belangen van de reisagent – wenst te verdedigen.
Onze vereniging heeft nog geen rechtspersoonlijkheid en is dus niet gebonden door statuten. Er is geen bestuur, onze organen zijn louter uitvoerend en werken enkel onder de verantwoordelijkheid van diegenen die er gebruik van maken.
Onze eerste bedoeling zal zijn als spreekbuis te dienen voor elke reisagent die denkt geschaad te zijn in zijn persoonlijke belangen en dit door acties van oneerlijke concurrentie; iedereen die denkt te kunnen bijdragen tot de algemene belangen van het beroep van reisagent zal kunnen gebruik maken van ons medium.
Onze bedoeling is het verdedigen van de rechten van de REISAGENT, dus niet van de totaliteit van onze branche, alhoewel wij ook dergelijke acties niet uitsluiten. Uit de aard van de zaak zullen het vooral de leveranciers van de reisagenten zijn die het meest op de korrel zullen worden genomen, hun belangen zijn immers meestal in tegenspraak met deze van de reisagent.
Iedere reisagent kan van onze diensten gebruik maken door het toezenden van alle berichten waarvan hij oordeelt dat zij dienen gekend te zijn door de collega’s. Deze berichten worden dan gepubliceerd in onze “Mededelingen” doch onder verantwoorde-lijkheid van de inzender. Om deze laatste echter te beschermen tegen ongewenste invloeden worden slechts zijn initialen bij zijn inzending vermeld. Naast deze activiteit zullen wij, voor zover dit zou nodig blijken, enquêtes inrichten over alle belangrijke beroepsproblemen die zich aanmelden en de resultaten ervan publiceren. Indien het zou nodig blijken zullen wij ons in de toekomst ook wagen op het vlak van de beroepsvereniging voor zover dit onze vrijheid van handelen niet zou belemmeren.
Waarde reisagent, hier een kans om Uw rechten op een keiharde manier te verdedigen zonder het risico te lopen door de grote broeders in Uw beroep onmiddellijk in de nek geslagen te worden.
Wij zouden het ten zeerste op prijs stellen Uw mening te kennen over dit initiatief. Ondertussen met de meeste hoogachting.
Y. Vandekerckhove (Mw.), Secretaris
1973, 5 december, ABTO
Stichting van de Association of Belgian Tour Operators. Vermoedelijk bestond er eerst een feitelijke vereniging waar Bob De Meutter (1927-2017) van Airtour het voorzitterschap waarnam. en een zekere de Castillion, Willy Vanwalleghem (°1938, toen Sunair) en Karel de Meulemeeser (°1932, toen VTB) deel uitmaakten van het bestuur. Rudolf Vanmoerkerke (1924-20114) greep echter snel de macht. Op deze wijze ondergroef hij de macht van UPAV die, naar zijn mening, teveel door de Airtour kliek werd gedomineerd. De ABTO bleef tot op heden, de spreekbuis van de grote touroperators, die zich niet wilden onderwerpen aan de democratische regels van een beroepsvereniging zoals de VVR of UPAV, waar de reisbemiddelaars door hun ledenaantal de dienst kunnen uitmaken.
1973, 31 december, Toerisme
De World Tourism Organisation (thans UNWTO) noteerde dat in 1973 190,622 miljoen toeristen die wereldwijd 31,054 miljard $ uitgaven.
Voetnoten
- Armand Arent (1930-2014) werd in 1978 directeur voor België en Luxemburg en later commercieel directeur.
- Een systeem waarbij de prijs van een product, in dit geval een vliegreis, bepaald wordt door vraag en aanbod.